Τελετή έναρξης για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, εμπνευσμένη από τη σχέση των ανθρώπων και των ζώων

Με μια τελετή έναρξης διαφορετική από τις άλλες, εμπνευσμένη από τη σχέση των ανθρώπων και των ζώων, άνοιξε αυλαία το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο Ολύμπιον. Οι οικοδεσπότες της εκδήλωσης ήταν ο tattoo artist-παρουσιαστής Γιώργος Μαυρίδης και η σκυλίτσα του η Μόλυ.

«Αν δεν κάνω λάθος, θα πρέπει να είναι η πρώτη φορά που ένας άνθρωπος και ένας σκύλος παρουσιάζουν μαζί την τελετή έναρξης ενός Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ», επισήμανε ο Γιώργος Μαυρίδης. Και πρόσθεσε: «Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή με τη Μόλυ είμαστε μαζί 12 χρόνια. Είναι η συγκάτοικός μου, το παιδί μου, η φίλη μου. Όσοι έχουν σκύλο θα καταλάβουν τι εννοώ. Κι επίσης, επειδή φέτος το βασικό αφιέρωμα του Φεστιβάλ έχει τίτλο την ερώτηση: “Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα”. Θα δούμε πάνω από 20 ντοκιμαντέρ που μιλούν για την σχέση του ανθρώπου με τη φύση, με το περιβάλλον και τα ζώα. Θα δούμε δηλαδή, ή μάλλον, θα ζήσουμε τον κόσμο αλλιώς. Θα θυμηθούμε ποιοι είμαστε, ποια είναι η θέση μας πάνω στη γη».

Στη συνέχεια, στη σκηνή του Ολύμπιον ανέβηκαν η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελίζ Zαλαντό και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης, οι οποίοι επέλεξαν να απαγγείλουν διαδοχικά -η κα Ζαλαντό στα γαλλικά και ο κ. Ανδρεαδάκης στα ελληνικά- το ποίημα «Ζώο Γελάει», του γάλλου συγγραφέα και ποιητή Πωλ Ελυάρ από τη συλλογή «Τα ζώα και οι άνθρωποί τους» (μετάφραση Νίκη Παπαθεοχάρη):

Ο κόσμος γελάει,
ο κόσμος είναι ευτυχισμένος, ευχαριστημένος και χαρούμενος.
Το στόμα ανοίγει, ανοίγει τα φτερά του και πέφτει.
Τα στόματα των νέων πέφτουν,
τα γέρικα στόματα πέφτουν.


Ένα ζώο γελάει επίσης,
μεγαλώνοντας τη χαρά με τις περιστροφές του.
Σ’ όλα τα σημεία της γης
το τρίχωμα κινείται, το μαλλί χορεύει
και τα πουλιά χάνουν τα πούπουλά τους.


Ένα ζώο γελάει επίσης
χοροπηδάει και ξεφεύγει.
Ο κόσμος γελάει,
ένα ζώο γελάει επίσης,
ένα ζώο τρέχει να κρυφτεί
.

«Στο Φεστιβάλ όμως δεν έχουμε μόνο ταινίες για τα ζώα. Έχουμε ντοκιμαντέρ για τον έρωτα, τη μουσική, τον κινηματογράφο, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την πολιτική», πρόσθεσε ο Γιώργος Μαυρίδης, καλώντας στη σκηνή τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα. Ο κ. Τζιτζικώστας, αφού καλωσόρισε το κοινό στη Θεσσαλονίκη και στο Φεστιβάλ, ένα θεσμό που μπαίνει πλέον στην τρίτη δεκαετία του, στάθηκε στο γεγονός ότι έχει πλέον καθιερωθεί ως μία από τις κορυφαίες διοργανώσεις παγκοσμίως, αναδεικνύοντας νέες τάσεις, ταλαντούχους δημιουργούς και συναρπαστικές ανθρώπινες ιστορίες. Ο ίδιος υπογράμμισε επίσης ότι από το 2018, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχθηκε ανάμεσα στα 28 κορυφαία Φεστιβάλ στον κόσμο ως επίσημος συνεργάτης της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών που διαμορφώνει την τελική λίστα των προτεινόμενων για Όσκαρ ντοκιμαντέρ. «Είμαστε περήφανοι για το Φεστιβάλ που συμβάλλει καθοριστικά στην εξωστρέφεια του τόπου μας. Ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στηρίξαμε, και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, τόσο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου όσο και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, διασφαλίζοντας ότι και τα επόμενα χρόνια θα μπορέσει η χρηματοδότηση να γίνεται από ευρωπαϊκά κονδύλια της Περιφέρειας», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας. Ο ίδιος, αφού αναφέρθηκε στην πρόσφατη δημιουργία film office στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, κάτι που όπως υπογράμμισε θα προσδώσει νέες δυνατότητες για υποδοχή, στήριξη και υλοποίηση οπτικοακουστικών παραγωγών, δήλωσε βέβαιος ότι η φετινή διοργάνωση θα χαρίσει αξέχαστες στιγμές και συναισθήματα στους θεατές και παρότρυνε τους επισκέπτες του Φεστιβάλ να γνωρίσουν ταυτόχρονα και την ίδια την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Διαβάστε   Αυτά είναι τα 61 ελληνικά ντοκιμαντέρ του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Έπειτα, στην σκηνή ανέβηκε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης και στη συνέχεια, η Υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας-Θράκης Ελευθερία Χατζηγεωργίου, η οποία κήρυξε και επισήμως την έναρξη του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, λέγοντας: «Σε αυτό το δεκαήμερο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας θα αποτυπωθεί για ακόμη μια φορά ένα ξεχωριστό πολιτιστικό γεγονός για την πόλη μας. Ένα γεγονός που εμπλουτίζει δημιουργικά την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και ενισχύει την εικόνα της διεθνώς, ως ένα σταυροδρόμι πολιτισμού, ως τόπο διαπολιτισμικής συνάντησης και κοινωνικής ώσμωσης». Η κα Χατζηγεωργίου αναφέρθηκε στον άρρηκτο δεσμό των δύο Φεστιβάλ με την φυσιογνωμία της πόλης της Θεσσαλονίκης, αφού έχουν καταφέρει να γίνουν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής της. «Ειδικά για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο φέτος συμπληρώνει 21 χρόνια ζωής, μπορούμε να πούμε ότι συνιστά ένα ανοιχτό παράθυρο. Έναν ανοιχτό δίαυλο, μέσα από τον οποίο βλέπουμε και αφουγκραζόμαστε εικόνες, πρόσωπα και γεγονότα του κόσμου. Διαφορετικοί δημιουργοί από όλον τον κόσμο συνθέτουν ένα πανόραμα κινηματογραφικής έκφρασης, το οποίο συνδυάζει και συμπυκνώνει την ελεύθερη έκφραση, μέσα από διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις της ανθρώπινης καθημερινότητας και της ιστορίας. Αυτή προφανώς και είναι η μαγεία του ντοκιμαντέρ: να αποτυπώνει την πραγματικότητα και να συμβάλει στην κατανόηση της αλήθειας, ενός κόσμου σε κίνηση που διαρκώς αλλάζει», σημείωσε χαρακτηριστικά η ίδια. Αφού αναφέρθηκε στο γεγονός ότι 81 από τα 178 μεγάλου μήκους και 49 μικρού μήκους ντοκιμαντέρ που προβάλλονται φέτος είναι ελληνικές παραγωγές, εστίασε στα ζητήματα αιχμής που πραγματεύονται οι φετινές ταινίες τεκμηρίωσης, όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ιστορία, η πολιτική διαπλοκή, το περιβάλλον, αλλά και το θέμα της μνήμης με αφηγήσεις από όλον τον κόσμο.

Διαβάστε   21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: ο Λουί Ψυχογιός παίρνει Carte blanche

Ολοκληρώνοντας την τελετή, και αφού ευχαρίστησε τους χορηγούς και τους υποστηρικτές του 21ου Φεστιβάλ, ο παρουσιαστής Γιώργος Μαυρίδης αναφέρθηκε και στην ταινία έναρξης της φετινής διοργάνωσης: το ντοκιμαντέρ Μαριάν και Λέοναρντ: Λόγια Αγάπης του Νικ Μπρούμφιλντ, που πραγματοποίησε ευρωπαϊκή πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, και αφηγείται τον θρυλικό έρωτα του Λέοναρντ Κοέν και της νορβηγίδας μούσας του, Μαριάν Ιλέν. Έναν έρωτα που γεννήθηκε στην Ύδρα τη δεκαετία του ’60, έγραψε ιστορία, γέννησε τραγούδια και τους ένωσε για πάντα.