“Us”: το νέο φιλμ του Τζόρνταν Πιλ είναι ένας τρομαχτικός διπλός καθρέφτης της βεβαιότητας (κριτική της ταινίας)

Της Καλλιόπης Αλέτρα

Στοιχειωμένη από ένα τραύμα του παρελθόντος της και μπλεγμένη σε μια σειρά από μυστηριώδεις συμπτώσεις, η Αδελαΐδα Γουίλσον οδηγείται στην παράνοια, καθώς είναι όλο και πιο σίγουρη πως κάτι κακό θα συμβεί στην οικογένειά της. Αφού περνούν μια έντονη ημέρα στην παραλία παρέα με τους φίλους τους, την οικογένεια Τάιλερ, η Αδελαΐδα και η οικογένειά της επιστρέφουν στο σπίτι τους. Όταν πέφτει το σκοτάδι, οι Γουίλσονς εντοπίζουν τις σκιές τεσσάρων μορφών κρατημένες χέρι-χέρι, καθώς στέκονται στο δρόμο, ντυμένες με ανατριχιαστικές ενδυμασίες, κρατώντας χρυσά ψαλίδια, και με έναν αέρα απειλής να υπάρχει στην ατμόσφαιρα.

To Us φέρνει αντιμέτωπη μια τυπική αμερικανική οικογένεια με έναν τρομακτικό και άγριο αντίπαλο: τους σωσίες των εαυτών τους. Ως ένα – σχεδόν μαζοχιστικό – κύμα θανατηφόρων δυνάμεων θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τη νέα, εντυπωσιακή, τρομακτική ταινία του Τζόρνταν Πιλ, καθώς ο σκηνοθέτης φροντίζει να οδηγήσει τους θεατές σε ανεξερεύνητα ανατριχιαστικά μονοπάτια από το ξεκίνημά της κιόλας. Ένας σατυρικός εφιάλτης του αμερικάνικου τρόπου ζωής, ένας τρομακτικός διπλός καθρέφτης της βεβαιότητας, η συνειδητοποίηση ότι η εικόνα της ευτυχίας και της ευημερίας  δεν είναι παρά φευγαλέες σκιές.

Πρόκειται για ένα home-invasion θρίλερ, σε συνδυασμό με πινελιές επιστημονικής φαντασίας. Το φιλμ έχει κάτι από τους Μακάβριους Εισβολείς και κάτι από τα Περίεργα Παιχνίδια. Από αυτή την άποψη, μπορεί να συγκριθεί το με αριστούργημα του Πιλ Get Out, κυρίως στο ότι ο σκηνοθέτης καταφέρνει να αντισταθμίσει το προσωπικό δράμα με τα σπουδαία γεγονότα της ζωής. Είναι όμως μια ταινία πιο δύσκολη από το Get Out, καθώς συνεχώς περιστρέφεται γύρω από νοήματα, χωρίς όμως να αναφέρεται ευθέως σ’ αυτά. Αυτό επιτρέπει στην ταινία να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην διαδικασία της επεξεργασίας του τρόμου από το κοινό, παρά στο να μεταφέρει ένα σαφές και πλήρες μήνυμα. Αλλά η κεντρική ιδέα του Us – η  προσπάθεια μιας οικογένειας σωσιών να σφετεριστεί βίαια την ύπαρξη των ομοίων τους – είναι τόσο πλούσια από ψυχολογική άποψη, κάτι που ο Πιλ εκμεταλλεύεται ώστε να διεισδύσει στο φόβο αυτής της αφύσικης κατάστασης.

Το Us είναι επίσης ένα αστείο, βαθύ και αινιγματικό – με τον δικό του τρόπο – θρίλερ. Η ταινία είναι γεμάτη με σύμβολα και αναφορές, ανοιχτά σε ερμηνείες. Π.χ. ο βιβλικός στίχος του Ιερεμία και κυρίως τα κουνέλια τα οποία οδηγούν σε πρωτότυπα μονοπάτια το είδος του τρόμου.

Ένα γεγονός που είναι σαφές στο Us είναι η έμφαση στον δυϊσμό. Ενώ το μεγαλύτερο μέρος του καστ έχει την ευκαιρία να προσφέρει με μοναδικό τρόπο τις κακές δίδυμες εκδοχές του χαρακτήρα τους, αυτή που κυριαρχεί είναι η Λουπίτα Νιόνγκο, στον ρόλο της μοχθηρής Ρεντ, ένας ρόλος μεταμόρφωσης που ελκύει και απωθεί ταυτόχρονα, τόσο με τη βραχνή φωνή, όσο και με τις περίεργες κινήσεις, που θυμίζουν αυτές των εντόμων.

Οι κινηματογραφικές επιρροές είναι επίσης εμφανείς: ο νεαρότερος Γουίλσον φοράει ένα μπλουζάκι “Jaws”, μια αιματοβαμμένη αναφορά στα Σαγόνια του Καρχαρία του Spielberg, που τώρα οδηγεί σε άλλες σινεφιλικές αναφορές που θα πρωταγωνιστήσουν – μέσα από την ταινία του Πιλ – στις μνήμες των σινεφίλ του μέλλοντος.

 

Διαβάστε   Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ πήρε το όπλο του...

 

Us (Εμείς)

Σκηνοθεσία: Τζόρνταν Πίλ

Ηθοποιοί: Λουπίτα Νιόνγκο, Ουίνστον Ντιούκ, Ελίζαμπεθ Μος, Άννα Ντιοπ

Διάρκεια: 121′

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους ελληνικούς κινηματογράφους την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019