Death Wish: Σούπερ ήρωας ή εγκληματίας;

Ο Δρ. Πολ Κέρσεϊ (Μπρους Ουίλις) εργάζεται ως χειρουργός στα επείγοντα περιστατικά, φροντίζοντας συχνά τα θύματα της αυξανόμενης εγκληματικότητας της πόλης. Δεν θα μπορούσε να φανταστεί, όμως, ότι θα ερχόταν η μέρα που τα θύματα αυτά θα ήταν η δική του οικογένεια, μετά τη θανάσιμη επίθεση που δέχονται η γυναίκα του (Ελίζαμπεθ Σου) και η ενήλικη κόρη του (Καμίλα Μορόνε) μέσα στο σπίτι τους. Με την αστυνομία να αδυνατεί να ανταποκριθεί στον αριθμό των βίαιων περιστατικών, ο Πολ ανακουφίζει τη δίψα του για εκδίκηση και απόδοση δικαιοσύνης, κυνηγώντας ο ίδιος τους ενόχους. Καθώς οι ανώνυμοι φόνοι εγκληματιών αρχίζουν να κυριαρχούν στα ΜΜΕ, ο κόσμος αναρωτιέται αν αυτός ο θανάσιμος εκδικητής είναι ένας φύλακας άγγελος… ή κάτι πολύ πιο νοσηρό.

 

Σούπερ ήρωας ή εγκληματίας;

Η οργή και η μοίρα συνιστούν επικίνδυνους συντρόφους: δεν μπορούμε να τους προβλέψουμε ή να ξέρουμε πόσο μακριά θα μας φτάσουν. Μπορούν να μας κάνουν να χάσουμε την αίσθηση τού ποιοι είμαστε – ή, ίσως, να μας φέρουν κοντύτερα σε αυτό που πραγματικά είμαστε χωρίς να το γνωρίζουμε και οι ίδιοι. Στην περίπτωση του Πολ Κέρσεϊ, ο θυμός που νιώθει για την απώλειά του τον κάνει να ανακαλύψει ότι μπορεί να γίνει κάτι που δεν θα μπορούσε να φανταστεί: ένας άνδρας που δρα έξω από το σύστημα.

Αυτή είναι η ιδέα της καρδιάς του μυθιστορήματος «Death Wish» του Μπράιαν Γκάρφιλντ από το 1972 και του καλτ θρίλερ δράσης από το 1974, σε σκηνοθεσία του Μάικλ Ουίνερ και με πρωταγωνιστή τον Τσαρλς Μπρόνσον. Ο Ιλάι Ροθ, ο οποίος έκανε εντυπωσιακό ξεκίνημα στο σινεμά τρόμου όταν συστήθηκε στο ευρύ κοινό το 2002 με το «Cabin Fever» και καθιερώθηκε με την επόμενη ταινία του, το «Hostel», ανέλαβε να κοιτάξει την ιστορία με φρέσκα μάτια, για το εδώ και τώρα. «Δουλέψαμε σκληρά για να προσεγγίσουμε την ιστορία με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορέσει να επικοινωνήσει με το σημερινό κοινό», λέει ο Ροθ. «Τόσα έχουν αλλάξει στη χώρα. Η φαντασίωση, όμως, του να αντιμετωπίζεις το έγκλημα, να “καθαρίζεις” τους δρόμους από τα κακοποιά στοιχεία – αυτό παραμένει ίδιο. Γι’ αυτό είναι τόσο δημοφιλείς οι ταινίες με σούπερ ήρωες: είναι η ίδια ιδέα, ότι δηλαδή συνηθισμένοι άνθρωποι έχουν τη δύναμη να σταματήσουν το έγκλημα, να πολεμήσουν το κακό».

Μεταξύ άλλων, αυτό περιελάμβανε και αναφορές στις νέες τεχνολογίες, και ιδιαίτερα τα social media, τα οποία παίζουν βασικό ρόλο στη νέα αυτή εκδοχή της ιστορίας. Οι εμφανίσεις του εκδικητή δεν είναι πια κάτι που μαθαίνεται από τις εφημερίδες της επόμενης μέρας ή όταν η αστυνομία αποφασίσει να μοιραστεί την είδηση: γίνονται viral όταν ένας μάρτυρας κινηματογραφεί ένα περιστατικό και έτσι ολόκληρη η πόλη το μαθαίνει αμέσως – κάτι που προσθέτει επιπλέον πίεση στην αστυνομία. Όπως εξηγεί ο Ροθ, «αυτή πια είναι η πραγματικότητα, στην οποία πλέον ζούμε. Έτσι διαχέονται ειδήσεις, έτσι μοιραζόμαστε το οτιδήποτε».

Όπως οι σούπερ ήρωες έχουν συνήθως διπλή ταυτότητα, έτσι και ο Πολ αναγκάζεται να αναπτύξει ένα κομμάτι του εαυτού του που δεν περίμενε ποτέ ότι έχει, όπως εξηγεί ο Ροθ. «Ο Πολ έχει πια μια εναλλακτική ταυτότητα: τη μέρα είναι χειρουργός και σώζει ζωές, τη νύχτα βγαίνει στους δρόμους και τις αφαιρεί, αν χρειαστεί. Ήθελα να συμπεριλάβω μια στιγμή “μεταμόρφωσης”, όταν, δηλαδή, ο Πολ συνειδητοποιεί ότι θα μπορούσε να σώσει έναν κακοποιό, αλλά επιλέγει να μην το κάνει. Τον βλέπουμε να μετακινεί τα ηθικά του όρια. Αναγκάζεται να το κάνει για να δικαιολογήσει τις πράξεις του».

 

Διαβάστε   Η Λιακάδα μέσα μου

Όλα για την οικογένεια

Ο Μπρους Ουίλις είναι ένας από τους αδιαμφισβήτητους βασιλιάδες των ταινιών δράσης, χάρη στον εμβληματικό Τζον ΜακΚλέιν της σειράς «Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει», ενώ χαίρει εκτίμησης και για το ευρύ φάσμα ρόλων που έχει αναλάβει, από δράμα μέχρι και κωμωδία, σε στουντιακές ή και ανεξάρτητες παραγωγές. Το «Death Wish» κατά κάποιον τρόπο κλείνει δύο ταινίες μέσα του: τη δραματική ιστορία ενός άνδρα που χάνει τα πάντα και το θρίλερ δράσης της εκδίκησης που προσπαθεί να απαλύνει τον πόνο του. «Δεν θέλεις να εκμεταλλευτείς την τραγωδία του χαρακτήρα», σχολιάζει ο Ουίλις. «Μου αρέσει να κάνω όλων των ειδών τις ταινίες, αλλά πρέπει να ξέρεις να επεξεργάζεσαι τον ρόλο διαφορετικά κάθε φορά. Κάνεις τις επιλογές σου και τις υπηρετείς. Με τον Πολ προσπάθησα να υπογραμμίσω το πόσο λίγο κινείται μέσα στην ταινία, το πόσο δηλαδή οι κινήσεις του είναι μετρημένες και υπολογισμένες».

Σύμφωνα με τον Ουίλις, ο Πολ Κέρσεϊ είναι ένας άνδρας που καθορίζει και ακολουθεί το δικό του μονοπάτι. «Πραγματικά πιστεύω ότι στη ζωή τελικά όλα συμβαίνουν ακριβώς όπως πρέπει. Θεώρησα ότι είναι ξεκάθαρο ότι ο χαρακτήρας αυτός έχει την πορεία που του έμελλε να έχει. Όταν είσαι γιατρός, πρέπει να θέλεις να βοηθήσεις τους ανθρώπους. Κι έπειτα, παρόλο που προήλθε από μια τραγωδία, ο Κέρσεϊ καταλήγει εκεί που καταλήγει γιατί έτσι ήταν γραφτό – με τον έναν ή τον άλλο τρόπο».

Πάντως η πλευρά του Πολ που τον ωθεί σε αυτές τις πράξεις ήταν πάντα εκεί, απλώς κρυμμένη. Η Ελίζαμπεθ Σου, που υποδύεται την Λούσι, τη γυναίκα του Πολ, υπογραμμίζει μια στιγμή κατά την οποία η ίδια αντιλαμβάνεται την επιθετικότητα που κρύβει ο σύζυγός της. «Υπάρχει μια σκηνή όπου ο Πολ και η Λούσι παρακολουθούν την κόρη τους σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα και ένας αγενής άνδρας αρχίζει να φωνάζει, επειδή δεν του αρέσει το πώς εξελίσσεται ο αγώνας. Ο Πολ τού ζητά να ηρεμήσει αλλά σε αυτές τις λίγες στιγμές έντασης βλέπεις το βίαιο κομμάτι που καταπνίγει». Για τον Ουίλις, η σκηνή αυτή είναι κρίσιμη και για ακόμη έναν λόγο: έχει να κάνει με την πατρότητα, μέσα από το πρίσμα της οποίας είδε και ο ίδιος τη μεταμόρφωση του χαρακτήρα, νιώθοντας έτσι ότι τον καταλαβαίνει καλύτερα. «Πριν κάνω παιδιά, η πατρότητα δεν ήταν κομμάτι των ταινιών δράσης που κάνω. Τώρα είναι ένα βασικό συστατικό. Η ταινία σε κάνει να σκέφτεσαι πόσο μακριά θα έφτανες για να προστατεύσεις την οικογένειά σου. Μετά την επίθεση στη δική του οικογένεια, ο Πολ έχει μηδενική ανοχή για οποιονδήποτε θέλει να κάνει κακό σε κάποιον άλλο. Δική μας δουλειά είναι να δείξουμε στο κοινό τις υποβόσκουσες αιτίες γιατί κάνει ό,τι κάνει».

 

Διαβάστε   Χιου Τζάκμαν: στα 1850, η ιδέα της διασκέδασης θεωρούνταν οριακά σατανική...

Death Wish

Σκηνοθεσία: Ιλάι Ροθ

Ηθοποιοί: Μπρους Ουίλις, Βίνσεντ Ντ’ Ονόφριο, Ελίζαμπεθ Σου, Ντιν Νόρις, Κίμπερλι Ελίς, Καμίλα Μορόνε

Διάρκεια: 107΄

*Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στις 8 Μαρτίου