Βιμ Βέντερς: αντιμετώπισα τους Τζιχαντιστές ως ανθρώπινα όντα…

Η ταινία Σε Βαθύ Γαλάζιο είναι η 24η μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθετεί ο γεννημένος στις 14 Αυγούστου του 1945 στο Ντίσελντορφ, Γερμανός σκηνοθέτης, το πλήρες όνομα του οποίου είναι Ernst Wilhelm Wenders. Έχει τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ αλλά για ντοκιμαντέρ που έχει γυρίσει και συγκεκριμένα το 2000 για το «Buena Vista Social Club», το 2012 για το «Pina» και το 2015 για «Το αλάτι της γης» (The Salt of the Earth). Το 1984 τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες για την ταινία «Παρίσι, Τέξας» (Paris, Texas), ενώ το 1987 τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ των Καννών για την ταινία «Τα φτερά του έρωτα» (Der Himmel über Berlin). Το 1982 είχε προηγηθεί η βράβευσή του στη Βενετία με τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία «Η κατάσταση των πραγμάτων» (Der Stand der Dinge). Στο διαγωνιστικό τμήμα του σπουδαιότερου φεστιβάλ της πατρίδας του, στην Berlinale δηλαδή, έχει συμμετάσχει μόνο μία φορά (!!!) με την ταινία «The Million Dollar Hotel» (2000), για την οποία κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής.

Στην τελευταία του ταινία με τίτλο Σε Βαθύ Γαλάζιο κεντρικοί χαρακτήρες είναι η Ντανιέλ Φλάντερς και ο Τζέιμς Μορ, δύο άνθρωποι που συναντιούνται τυχαία σε ένα απομονωμένο και ειδυλλιακό ξενοδοχείο στη Νορμανδία. Και οι δύο προετοιμάζονται για μια επικίνδυνη αποστολή που έχουν αναλάβει. Ερωτεύονται σχεδόν παρά τη θέλησή τους, αλλά σύντομα αναγνωρίζουν ο ένας στον άλλο εκείνη τη μία και μοναδική αγάπη στη ζωή τους, εκείνη που θα τους σημαδέψει για πάντα. Όταν έρχεται η ώρα να αφήσουν το ειδύλλιό τους στη μέση για να προχωρήσουν στις αποστολές που έχουν αναλάβει, διαπιστώνουμε ότι ο Τζέιμς είναι πράκτορας που δουλεύει για τις μυστικές υπηρεσίες της Μεγάλης Βρετανίας. Στόχος του είναι να πάει στη Σομαλία υποδυόμενος έναν μηχανικό, προκειμένου να εντοπίσει και να εξαρθρώσει μια ομάδα τζιχαντιστών, πριν μέλη της χτυπήσουν την Ευρώπη με βομβιστικές επιθέσεις αυτοκτονίας. Η Ντανιέλ από την άλλη είναι μαθηματικός – βιολόγος, που εργάζεται σε μια αποστολή καταδύσεων βαθέων υδάτων, στο πλαίσιο μιας έρευνας που αναζητά την προέλευση της ζωής στον πλανήτη μας. Η αποστολή του Τζέιμς δεν πάει καλά. Πιάνεται όμηρος από τους τζιχαντιστές και δεν έχει τρόπο να επικοινωνήσει με την Ντανιέλ. Αλλά κι εκείνη πρέπει να κατέβει στον πυθμένα του ωκεανού με το κίτρινο υποβρύχιό της, χωρίς καν να ξέρει αν ο Τζέιμς είναι ακόμα ζωντανός…

Διαβάστε   X-Men: Ο Φοίνικας της ζωής και του θανάτου...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΙΜ ΒΕΝΤΕΡΣ

  •  Πώς προέκυψε η απόφασή σας να ασχοληθείτε με αυτήν την ταινία;

Όλα ξεκίνησαν από την επιμονή του Cameron Lamb, του παραγωγού της ταινίας. Αυτός μου έστειλε το ομώνυμο βιβλίο του J.M. Ledgard, πάνω στο οποίο βασίζεται το σενάριο του φιλμ. Διάβασα το βιβλίο και αντιλήφθηκα πως πρόκειται για κάτι σπουδαίο. Δεν είχα διαβάσει ποτέ κάτι ανάλογο. Το πως θα μπορούσε να γίνει ταινία ήταν κάτι που δεν μπορούσα να φανταστώ! Αυτό, όμως, είναι πάντα ένα καλό σημάδι. Κι αυτό γιατί όταν δεν ξέρω πώς να κάνω κάτι, αυτό αποτελεί πάντα ένα σημαντικό έναυσμα για να το προσπαθήσω.

  • Τι ήταν αυτό που σας τράβηξε στο βιβλίο;

Οι βασικοί λόγοι ήταν δύο. Αρχικά, η πρώτη ύλη είναι αυθεντική, καθώς έχει γραφτεί από συγγραφέα με γνώσεις πάνω στην Αφρική, μιας που έστελνε ρεπορτάζ από την περιοχή. Από την άλλη, η έρευνα που έκανε ο Ledgard σχετικά με τον βυθό των ωκεανών με συνεπήρε. Ο βυθός της θάλασσας μπορεί να αποτελέσει λύση για το μέλλον του πλανήτη μας.

  • Πώς σας φάνηκε η δουλειά της Erin Dignam, που μετέτρεψε το βιβλίο σε σενάριο;

Οι δύο βασικοί χαρακτήρες έγιναν περισσότερο απτοί, έλαβαν σάρκα και οστά μέσω του σεναρίου. Αυτό που πέτυχε η Erin και θεωρώ ότι είναι πραγματικά σπουδαίο, είναι πως έκοψε σκηνές από το βιβλίο και συμπύκνωσε τον χρόνο. Έτσι όταν ο James είναι στην έρημο της Σομαλίας βιώνοντας την εμπειρία του να είναι αιχμάλωτος των Τζιχαντιστών, η Ντάνι βρίσκεται σε αυτό το πλοίο στον Βόρειο Ωκεανό, προετοιμαζόμενη να βουτήξει βαθιά μέσα στο απέραντο γαλάζιο.

  • Το ξενοδοχείο της «μοιραίας» συνάντησης παίζει βασικό ρόλο στην πλοκή…

Μέσα μου βαθιά πίστευα πως ολόκληρη η ταινία εξαρτιόταν από την εύρεση αυτού του απολύτως μαγικού μέρους και ψάξαμε παντού στην Ευρώπη για να το βρούμε! Από τον κόλπο της Γαλικίας στην Ισπανία μέχρι την Γαλλία και από το Βέλγιο μέχρι και την Ολλανδία – μέχρι και στη Νορβηγία φτάσαμε! Ψάξαμε και στην Ιρλανδία και τη Σκοτία, οπότε κάποια στιγμή γνωρίζαμε τα πάντα για κάθε ξενοδοχείο με θέα στον Ατλαντικό! Κι όμως, δεν είχαμε βρει ακριβώς αυτό για το οποίο ψάχναμε. Μέχρι που κάποια μέρα ο διευθυντής παραγωγής Thierry Flamand μας είπε δισταχτικά: «Ξέρω μια ιδιωτική κατοικία στην ακτή της Νορμανδίας, χτισμένη γύρω στο 1900. Η διακόσμησή της έχει επηρεαστεί από το κίνημα  Arts and Crafts και είχε χτιστεί με σκοπό να αποτελεί έναν χώρο συνάντησης θρησκειών. Και διαθέτει ένα υπέροχο πάρκο δίπλα ακριβώς στον ωκεανό». Δεν είχε προλάβει να ολοκληρώσει την περιγραφή κι εγώ είχα προλάβει να κλείσω μια πτήση για να πάω αμέσως εκεί και να το δω από κοντά. Και τη στιγμή που περάσαμε την εξώπορτα για πρώτη φορά ήξερα ότι επιτέλους είχαμε βρει αυτό που ονειρευόμασταν.

  • Είστε ευχαριστημένος από τους δύο βασικούς πρωταγωνιστές σας;
Διαβάστε   Ρίτσαρντ Γκιρ: κατά βάθος, είμαστε όλοι καλοί...

Ο James McAvoy είναι ένας από τους πιο σπουδαίους ηθοποιούς της γενιάς του και το έχει αποδείξει σε πολλές ταινίες. Όταν βγήκε «Ο τελευταίος βασιλιάς της Σκωτίας» στις αίθουσες, έγινε μία από τις αγαπημένες μου ταινίες. Και βλέποντας τον James εκεί, ήξερα ότι το είχε μέσα του. Έχει παίξει ένα πολύ ευρύ φάσμα χαρακτήρων, με μεγάλη επιτυχία. Γνώριζα όμως ότι έκρυβε μέσα του έναν ηθοποιό έτοιμο να βγάλει κάτι εντελώς προσωπικό και πολύ κοντά στην καρδιά του.

Και η Alicia Vikander μου έδωσε ακριβώς αυτό που είχα φανταστεί ως ερμηνεία της Ντάνι χαρακτήρα. Είναι πολύ χαρισματική, πολύ όμορφη, πολύ λαμπρή και σχεδόν μαγεύει την κάμερα. Έπρεπε να κάνει πολύ έρευνα για να προετοιμαστεί. Η Ντάνι της ταινίας είναι μόνο 28 ετών, η δουλειά της όμως έχει τεράστιες ευθύνες και μεγάλες απαιτήσεις. Αλλά υπάρχουν τόσοι πολλοί νέοι σήμερα γύρω σ’ αυτήν την ηλικία, που έχουν τέτοια ευθύνη στο περιβάλλον εργασίας τους, είτε εργάζονται σε ανώτερη θέση στη Google είτε σε οποιοδήποτε επιστημονικό πεδίο. Η Alicia λοιπόν, μια κοπέλα σε αυτήν την ηλικία, είναι μια ηθοποιός με την οποία μπορεί άνετα να ταυτιστεί κάποιος από αυτήν τη γενιά. Είναι τέλεια ως αυτό το αφοσιωμένο, εξαιρετικά φωτεινό, εξαιρετικά αποφασισμένο πρόσωπο, που είναι πρόθυμο να προχωρήσει μέχρι τέλος την αποστολή της, παρά τους κινδύνους. Με την Alicia και τον James είχα δύο ηθοποιούς που πραγματικά ήθελαν να είναι αυτοί οι χαρακτήρες.

  • Σας προβλημάτισε το πώς θα παρουσιάσετε τους Τζιχαντιστές στην ταινία;

Ήταν κάτι που με παίδεψε πολύ. Αλλά τελικά κατέληξα πως η μόνη δυνατή προσέγγιση για το πώς θα παρουσιάσουμε τους Τζιχαντιστές ήταν να τους εξετάσουμε ως ανθρώπινα όντα, ως ανθρώπους που πιστεύουν βαθιά σε κάτι. Ακόμα κι αν αυτό που πιστεύουν κι αυτό που αντιπροσωπεύουν είναι κάτι που δεν μπορώ να ασπαστώ, θεώρησα ότι έπρεπε να το πάρουμε στα σοβαρά, να μην το ευτελίσουμε. Δεν μπορεί να υπάρξει κανένας διάλογος μαζί τους αυτή τη στιγμή στον πραγματικό κόσμο. Πίστευα όμως ότι αν κάποιος, όπως ο χαρακτήρας που υποδύεται ο James, έρθει σε επαφή μαζί τους και τους συναναστραφεί ουσιαστικά, θα ήθελε να μάθει περισσότερα για αυτούς και για το πώς προέκυψαν, τι κουβαλάνε μέσα τους.

  • Πώς καταλήξατε στον διευθυντή φωτογραφίας σας;
Διαβάστε   Το δίκιο του μπαρμπέρη είναι το ξυράφι του…

Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν σε πολλές διαφορετικές τοποθεσίες και μέρη και κάτω από εντελώς διαφορετικές έως και ακραίες συνθήκες. Χρειαζόμασταν λοιπόν έναν πολύ έμπειρο αλλά και πολύ τολμηρό διευθυντή φωτογραφίας. Και τον βρήκαμε στο πρόσωπο του Benoît Debie, με τον οποίο είχαμε συνεργαστεί και σε δύο προηγούμενες ταινίες μου. Είναι ο κ. Παράτολμος! Κι έχει πάρει μερικά πολύ μεγάλα ρίσκα με τις ταινίες στις οποίες εργάστηκε, συμπεριλαμβανομένων των ταινιών του Gaspar Noé. Οπότε ο Benoît ήταν ο σωστός άνθρωπος για αυτήν την ταινία.

  • Ποιος ο στόχος της ταινίας;

Αυτό για το οποίο ελπίζω είναι μια βροχερή νύχτα Πέμπτης στο Μπρίστολ ή το Ντιτρόιτ ή όπου αλλού βρίσκεσαι καθώς θα βγαίνεις από το σινεμά έχοντας δει την ταινία, να έχει διαφοροποιηθεί λίγο η άποψή σου σχετικά τόσο με τον πλανήτη όσο και με τις συνήθειές σου. Θέλω να κάνω τον θεατή να συνειδητοποιήσει πραγματικά πόσο τεράστιος είναι ο κόσμος, πόσο ποικιλόμορφος είναι αλλά και πόσο εύθραυστος.

 

Σε Βαθύ Γαλάζιο (Submergence)

Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς

Πρωταγωνιστούν: Αλίσια Βικάντερ, Τζέιμς ΜακΑβόι, Αλεξάντερ Σιντίκ

Διάρκεια: 112΄

Ημερομηνία εξόδου στις ελληνικές αίθουσες: Πέμπτη 7 Ιουνίου 2018