Το ανεξάρτητο κορεάτικο σινεμά γιορτάζει τα εικοστά του γενέθλια…

Του KIM Su-bin (απόδοση στα ελληνικά: Καλλιόπη Αλέτρα)

Οι κορεάτικες κινηματογραφικές ενώσεις και εταιρείες που εμπλέκονται σε κινηματογραφικές παραγωγές του ανεξάρτητου σινεμά γιορτάζουν την 20ή επέτειό τους. Η Ένωση Ανεξάρτητων Κορεάτικων Φιλμ και Βίντεο, στην οποία συμμετέχουν δημιουργικοί, ενθουσιώδεις με το είδος άνθρωποι και η κορυφαία κορεάτικη indie εταιρεία παραγωγής και διανομής, η INDIESTORY, που ιδρύθηκαν το 1998, καθώς και το Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Jeongdongjin, ένα ετήσιο καλοκαιρινό καταφύγιο για indie κινηματογραφιστές, γιόρτασαν φέτος τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ίδρυσή του το 1999. Μέσα από το πρίσμα αυτών των τριών οργανώσεων που χρησίμεψαν ως πυλώνες για την ανάδειξη των indie ταινιών από την περίοδο αναγέννησης του κορεατικού κινηματογράφου στα μέσα της δεκαετίας του ’90, προκύπτουν σπουδαία ιστορικά στοιχεία για την εξέλιξη της κινηματογραφίας στη Νότια Κορέα.

 

Ένωση Ανεξάρτητων Κορεάτικων Φιλμ και Βίντεο: μια πλατφόρμα αλληλεγγύης μεταξύ ανεξάρτητων κινηματογραφιστών

Κατά την ίδρυσή της στις 18 Σεπτεμβρίου 1998, η Ένωση Ανεξάρτητων Κορεατικών Φιλμ και Βίντεο, όρισε τον όρο «ανεξάρτητο σινεμά» ως «ταινίες που ενθαρρύνουν το κοινό να βλέπει τον κόσμο με έναν νέο τρόπο, να ονειρεύεται ένα καλύτερο εαυτό και να πιστεύει σε μια καλύτερη κοινωνία». Συνδέοντας τα μέλη τους, δημιουργώντας νέες πολιτικές και ενισχύοντας την αλληλεγγύη μεταξύ των ανεξάρτητων ταινιών στην παραγωγή, τη διανομή, τη διεξαγωγή έρευνας και την εκπαιδευτική κατάρτιση, το πεδίο των δραστηριοτήτων της ένωσης «αγκάλιασε» όλα όσα σχετίζονται με τις indie ταινίες. Προσπαθώντας να λειτουργήσει ως πλατφόρμα όπου «εμπορικές και ανεξάρτητες παραγωγές» μπορούν να συνδεθούν, η Ένωση απευθύνεται σε όλα τα άτομα και τις ομάδες που μοιράζονται αυτόν τον κοινό στόχο. Τα φεστιβάλ κινηματογράφου προσφέρουν έναν ανεκτίμητο χώρο, όπου  η παραγωγή και η διανομή ανεξάρτητων κινηματογραφικών ταινιών μπορούν να δώσουν τον αγώνα τους για διείσδυση στο ευρύ κοινό. Η Ένωση έχει μακρά ιστορία στην παροχή υποστήριξης της δημιουργικότητας και των διαύλων επικοινωνίας που χρειάζονται οι ανεξάρτητοι κινηματογραφιστές μέσω των δικών τους φεστιβάλ. Από το 2001, το Ανεξάρτητο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Σεούλ προβάλλει πειραματικά ντοκιμαντέρ και από το 2002, το Ανεξάρτητο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σεούλ αποτέλεσε εφαλτήριο για ταλαντούχους κινηματογραφιστές, όπως ο Kwak Kyung-taek και ο Yim Soon-rye. Η Ένωση πήρε επίσης την πρωτοβουλία να ανοίξει ένα μη κερδοσκοπικό δημόσιο κέντρο μέσων ενημέρωσης το 2002, το MediAct. Το MediAct υποστηρίζει δημιουργικές δραστηριότητες στον τομέα των εικαστικών τεχνών, μέσω της ενοικίασης του εξοπλισμού ταινιών και βίντεο με μικρή ή και καθόλου χρέωση.

Διαβάστε   Loving Vincent

Το 2007, το κέντρο υποστήριξης της διανομής των ανεξάρτητων κινηματογραφικών ταινίων του ιδρύματος άνοιξε το πρώτο ανεξάρτητο κινηματογραφικό θέατρο INDIE SPACE και καθιέρωσε ένα ανεξάρτητο δίκτυο προβολής και διανομής για την indie κινηματογραφική βιομηχανία. Το INDIE SPACE αναγκάστηκε να κλείσει σύντομα το 2009, όταν η χρηματοδότηση από την κυβέρνηση σταμάτησε, αλλά άνοιξε ξανά ως ιδιωτικό ανεξάρτητο κινηματογραφικό θέατρο το 2012. Επίσης, παρά τις προκλήσεις, το INDIE SPACE συνέχισε να λειτουργεί ως σημαντικός παρονομαστής για την indie σκηνή, προσφέροντας ένα χώρο για την προβολή μη-δημοφιλών ταινιών.

Η Ένωση ενθάρρυνε επίσης ανεξάρτητους κινηματογραφιστές μέσω διαφόρων ετήσιων βραβείων, όπως το βραβείο της «Καλύτερης Indie Ταινίας της Χρονιάς», του «Indie Kινηματογραφιστή της Xρονιάς» και της «Καλύτερης Κριτικής Κινηματογράφου της Χρονιάς για Ιndie Ταινία». Επιπλέον, κάθε φορά που η κινηματογραφική βιομηχανία ήρθε αντιμέτωπη με μεγάλες διαμάχες που σχετίζονταν με τον κινηματογράφο, όπως η μαύρη λίστα των επαγγελματιών στον πολιτιστικό τομέα, η Ένωση ήταν κάτι περισσότερο από δραστήρια, κάνοντας δηλώσεις και αναλαμβάνοντας δράση στην προσπάθειά της να δημιουργήσει ένα δίκαιο περιβάλλον για τη βιομηχανία. Η Ένωση του Ανεξάρτητου Κορεάτικου Φιλμ & Βίντεο συνεχίζει την προσπάθειά της να εισαγάγει ανεξάρτητες κορεατικές ταινίες μέσω διαφόρων καναλιών, συμπεριλαμβανομένης, από το 2014, μιας online πλατφόρμας ταινιών μικρού μήκους που χρηματοδοτείται από τις ηλεκτρονικές μηχανές αναζήτησης «Naver».

 

Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Jeongdongjin: το πιο ευχάριστο καλοκαιρινό Indie Φεστιβάλ

Αποτέλεσμα της συνεργασίας της Ένωσης Ανεξάρτητου Κορεάτικου Φιλμ & Βίντεο και του Κινηματογράφου Gangneung, το Ανεξάρτητο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Jeongdongjin αποσκοπεί στο να λειτουργήσει ως ένα «εναλλακτικό, ανεξάρτητο, συναρπαστικό» φεστιβάλ κινηματογράφου που τώρα γιορτάζει το 20ο έτος της δημιουργίας του. Το φεστιβάλ, το οποίο έχει εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία φεστιβάλ ανεξάρτητων κινηματογραφικών ταινιών, μαζί με το Ανεξάρτητο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σεούλ και το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Mise-en-scene, προσελκύει φέτος περίπου 7.600 θεατές, το μεγαλύτερο κοινό στην ιστορία του, δικαιολογώντας για άλλη μια φορά τη φήμη του ως το πιο απολαυστικό φεστιβάλ του καλοκαιριού στην indie κινηματογραφική σκηνή.

Διαβάστε   Έφυγε από τη ζωή ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Κώστας Βρεττάκος-Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον αποχαιρετά

Καταργώντας τα εμπόδια με το κοινό μέσω των υπαίθριων προβολών και των «Q & A» s, το Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Jeongdongjin είναι διάσημο για το ότι κατάφερε να ενώσει τους θεατές με τους κινηματογραφιστές. Τα βραβεία «Cling-Clang Coin», στα οποία οι θεατές ψηφίζουν για τις αγαπημένες τους ταινίες με τα λίγα μετρητά που διαθέτουν, αξίζει να αναφερθεί. Το βραβείο αυτό απονέμεται όχι σύμφωνα με το συνολικό χρηματικό ποσό, αλλά με τον αριθμό των νομισμάτων που χρησιμοποιούνται για να ψηφίσει ο καθένας την πιο διασκεδαστική ταινία που προβάλλεται την κάθε ημέρα. Ο συνολικός αριθμός των κερμάτων προσφέρεται ως χρηματικό έπαθλο στη νικήτρια ταινία. Πολλές ταινίες, συμπεριλαμβανομένου του The King of Jokgu (2014) του Woo Moon-gi, του The Best Director (2015) του Moon So-ri και Wednesday Prayer Group (2016) του Kim In-seon αναγνωρίστηκαν για τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά τους από κινηματογραφιστές και κοινό, ενώ για τη συμβολή τους στην κινηματογραφική βιομηχανία τους απονεμήθηκε και το συγκεκριμένο βραβείο.

Όταν το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά, η περιοχή του Gangneung θεωρούνταν «άγονη γη» για την παραγωγή ταινιών. Οι δύο δεκαετίες λειτουργίας του Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Jeongdongjin έχει μετατρέψει αυτό τον χώρο σε “Πόλη των Ανεξάρτητων Ταινιών”. Σαν ένας λόγος για το γιατί και πώς το Φεστιβάλ κατάφερε να διατηρήσει τον μοναδικό του χαρακτήρα, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Park Kwang-su εξήγησε σε συνέντευξή του στο περιοδικό NOW, «Είχαμε αρκετές ευκαιρίες να αλλάξουμε αλλά κάθε φορά που ερχόμασταν αντιμέτωποι με μια επιλογή, πορευόμασταν, ακριβώς όπως τώρα, ακριβώς όπως κάθε φορά».

 

INDIESTORY: η πρώτη ανεξάρτητη κορεατική εταιρεία παραγωγής και διανομής ταινιών

Η πρώτη ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής και διανομής ταινιών της Κορέας, η INDIESTORY, ιδρύθηκε το 1998, τον ίδιο χρόνο που ιδρύθηκε και η Ένωση Ανεξάρτητων Κορεατικών Φιλμ & Βίντεο. Η INDIESTORY δημιουργήθηκε από μια συνεργασία ανάμεσα στο βασικό μέλος του μη κερδοσκοπικού ομίλου CinemaTheque Seoul Art Cinema, Stanley Kwak και την Ένωση Ανεξάρτητων Κορεάτικων Φιλμ & Βίντεο, σχετικά με τη διανομή ταινιών indie. Η INDIESTORY άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία διαφόρων καναλιών που θα προβάλλουν ανεξάρτητες ταινίες, τόσο μέσω της mainstream διανομής, όσο και μέσω βοηθητικών αγορών, όπως προβολές σε επίπεδο κοινότητας και συνοικίας. Επιπλέον, η εταιρεία συνέχισε να παρευρίσκεται σε ξένα φεστιβάλ κινηματογράφου  και σε αγορές για την προώθηση κορεάτικων ανεξάρτητων ταινιών με επίκεντρο το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις. Το 2009, η INDIESTORY ξανάγραφε την ιστορία των indie ταινιών με τη διανομή του ντοκιμαντέρ Old Partner (2009). Ως ένα μη-δημοφιλές ντοκιμαντέρ, η ταινία κυκλοφόρησε αρχικά σε 6 αίθουσες, αλλά χάρη στη φήμη που απέκτησε «από στόμα σε στόμα», κατέληξε σε 274 αίθουσες, προσελκύοντας 2,93 εκατομμύρια τηλεθεατές συνολικά και 19,2 δισεκατομμύρια KRW (17,2 εκατ. Ευρώ) στα κέρδη στο box office, αυξάνοντας εν τω μεταξύ την ευαισθητοποίηση του κοινού όσον αφορά την έννοια των «indie ταινιών».

Διαβάστε   The Purge (Η Κάθαρση): η πουριτανική θεολογία του ταξικά κατευθυνόμενου κοινωνικού αυτοματισμού

Η INDIESTORY, χωρίς να εξαρτάται τόσο από την εμπορική της επιτυχία, συνέχισε να παρουσιάζει έργα τόσο διασκεδαστικά, όσο και ουσιαστικά, όπως το Jiseul (2013) και το Dinner (2014) (διανεμημένες ταινίες), καθώς και το Worst Woman (2016) και το Queen of Walk (2016). Ο επικεφαλής της INDIESTORY, Stanley Kwak, σε συνέντευξή του στο KoBiz του Κορεατικού Συμβουλίου Κινηματογράφου, εξήγησε: «Εκτός από την ψυχαγωγική αξία του κινηματογράφου, προσπαθούμε να κάνουμε κάτι αξιόλογο για την ανάπτυξη της ανεξάρτητης κινηματογραφικής κοινότητας».

ΠΗΓΗ: http://www.koreanfilm.or.kr

*Η φωτογραφία του θέματος προέρχεται από την ταινία Worst Woman