Κλοντ Λελούς: ο Όρσον Γουέλς θα λάτρευε να κάνει γυρίσματα με ένα iPhone…

Του David Phelan (απόδοση στα ελληνικά: Καλλιόπη Αλέτρα)

Η τελευταία ταινία του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Κλοντ Λελούς έκανε πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών. Η ταινία ήταν εν μέρει γυρισμένη σε iPhone, κάτι που ο σκηνοθέτης θεωρεί ως το μέλλον της βιομηχανίας. Είπε ακόμη πως κι άλλοι σπουδαίοι του χώρου του κινηματογράφου θα ήθελαν να το χρησιμοποιήσουν: «Ο Όρσον Γουέλς θα λάτρευε να κάνει γυρίσματα με ένα iPhone. Είναι κάτι που θα αλλάξει την ιστορία του σινεμά».

Καθώς ο 82χρονος Λελούς κατέβηκε στο κόκκινο χαλί της Croisette και εισήλθε στο σινεμά, το κοινό σηκώθηκε και ξεκίνησε να τραγουδάει μια αυθόρμητα το βασικό, γνωστό και «πιασάρικο» μουσικό θέμα της ταινίας του 1966 «Ένας Άντρας και μια Γυναίκα». Η νέα του ταινία είναι η τρίτη αυτής της τριλογίας.

Η νέα ταινία του Λελούς λοιπόν, «Τα Καλύτερα Χρόνια μιας Ζωής», γυρίστηκε εν μέρει χρησιμοποιώντας ένα iPhone. Ο Maxime Heraud, ο Διευθυντής Φωτογραφίας, ο οποίος εργάστηκε αρκετά μαζί με τον Λελούς, μου είπε ότι περισσότερο από το ένα τέταρτο της ταινίας είναι γυρισμένο σε iPhone, και ότι αυτός και ο Λελούς ήδη σχεδιάζουν και μια άλλη ταινία, αυτή τη φορά γυρισμένη ολοκληρωτικά σε ένα τηλέφωνο της Apple.

 

Η κάμερα που ονειρευόταν

Μπορεί να μην είναι το ίδιο με ένα επαγγελματικό εξοπλισμό αξίας 100.000 δολαρίων, όμως ακόμη κι έτσι, επέμενε ο Heraud, «Είναι πολύ, πολύ καλό. Αποδίδει μια εικόνα που μπορεί να μεταδώσει ένα συναίσθημα. Πραγματικά. Επειδή είναι τόσο μικρό και ελαφρύ, μπορείς να τοποθετήσεις την κάμερα οπουδήποτε, μπορεί να μετακινηθεί γρήγορα. Είναι σαν ένας ζωγράφος να ανακαλύπτει ένα νέο χρώμα. Αυτό, είναι ένα νέο χρώμα. Το iPhone είναι τέλεια επιλογή, για παράδειγμα εάν έχεις μια λήψη με ανθρώπους να τρέχουν. Είναι τέλειο για τέτοιου είδους λήψεις. Μπορείς να κάνεις οτιδήποτε θέλεις, ακόμη και σε καταστάσεις όπου κανονικά είναι δύσκολο, όπως για παράδειγμα ένας περιορισμένος χώρος».

Διαβάστε   Η Μαργκό Ρόμπι επιστρέφει με φόρα και στυλ...

Ο Heraud τοποθέτησε αυτή την καινοτομία σε ιστορικό πλαίσιο. «Υπήρξε μια επανάσταση στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η nouvelle vague, όταν οι κάμερες των 35mm επέτρεψαν στους σκηνοθέτες να κινηματογραφήσουν σε πολλές κατάστάσεις, όπου προηγουμένως δεν ήταν δυνατό. Αυτή η κάμερα σου προσέφερε ελευθερία, διότι ήταν πολύ ελαφριά. Όταν το «Ένας Άντρας και μια Γυναίκα» κυκλοφόρησε, Αμερικανοί σκηνοθέτες όπως ο Σκορσέζε και ο Κόπολα, είπαν: «Θέλω κι εγώ να γυρίσω μια ταινία μ’ αυτόν τον τρόπο». Ο Κλοντ πήρε την κάμερα των 35mm για να έρθει πιο κοντά στους ηθοποιούς, ώστε το αποτέλεσμα να μην είναι απλή ηθοποιία, να είναι ζωή. Δεν μπορείς να ξέρεις αν είναι ζωή ή όχι. Ο Κλοντ λέει ότι η κάμερα είναι τα μάτια του. Λοιπόν, λέει ότι νιώθει αυτό το συναίσθημα με το iPhone. Ο χειρισμός είναι εύκολος, δεν υπάρχει προσοφθάλμιος φακός, οπότε βλέπεις τα πάντα απευθείας, μπορείς να δεις την ίδια την πραγματικότητα. Μου είπε ότι ήταν η κάμερα που ονειρευόταν σ’ ολόκληρη τη ζωή του».

 

Το iPhone και το FiLMiC Pro

Για να είμαστε ειλικρινείς, ο Λελούς και ο Heraud δεν τριγυρνούσαν απλώς, κρατώντας ένα iPhone και ελπίζοντας για το καλύτερο. Ο Heraud σχεδίασε ένα επαγγελματικό κατασκεύασμα αποτελούμενο από ένα κουτί στο οποίο τοποθετείται το iPhone, μία σταθερή βάση με αποτελέσματα παρόμοια μιας Steadicam, έναν εξωτερικό φακό και ένα μηχανοκίνητο φίλτρο, ώστε οι λήψεις οι οποίες περιλαμβάνουν κίνηση από έναν σκοτεινό χώρο προς το φως ενός εξωτερικού φωτεινού χώρου, να γίνονται με επιτυχία. Το κόστος όλων των υλικών είναι προσιτό – το κουτί λέγεται «Beagstrip Pro» και έχει χρησιμοποιηθεί και από τον Steven Soderbergh. Κοστίζει μόνο 139.99 δολλάρια ή 169.95 δολλάρια, συμπεριλμβανομένου του ευρυγώνιου φακού από το beastgrip.com.

Διαβάστε   Ληστεύοντας τράπεζες, πολεμώντας (ίσως) το σύστημα...

Ακόμη και το software που χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή της ταινίας, το FiLMiC Pro, κοστίζει μόνο 14,99 δολλάρια στο Apple App Store (είναι επίσης διαθέσιμο και για Android). Είναι μια ονειρική εφαρμογή. Σύνθετη με πλήθος χαρακτηριστικών, παρ’ όλα αυτά προσβάσιμη και εύκολη στη χρήση. Μπορείς να προσαρμόσεις το φως και την εστίαση ξεχωριστά, να χρησιμοποιήσεις έξυπνα χαρακτηριστικά για να αναλύσεις ποια τμήματα της εικόνας έχουν πολύ θερμά χρώματα, ή ακόμη και να ορίσεις μια αυτοματοποιημένη εστίαση σε μια λήψη – κάτι για το οποίο οι ταινίες του Χόλιγουντ διαθέτουν ειδικό εξοπλισμό.

Ο Neill Barham, ένας από τους ανθρώπους που εφηύραν την εφαρμογή στο Σιάτλ, εξηγεί: «Είναι σχεδιασμένη για να αποτελέσει το εργαλείο του σκηνοθέτη, μια καμερα κινηματογράφου στην τσέπη σου, όμως θα ανακαλύψεις ότι μαζί με με κάποιες βασικές γνώσεις όσον αφορά την εφαρμογή, μπορείς να επιτύχεις υψηλής ποιότητας αποτελέσματα μέσα στα πρώτα κιόλας λεπτά».

Επίσης, υπάρχουν βοηθητικά διδακτικά βίντεο στο διαδίκτυο, τα οποία μπορείς να δεις εύκολα, ενώ παράλληλα σε βοηθούν να χρησιμοποιήσεις πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά.

 

Το κοντινότερο σε «ανθρώπινο μάτι» που μπορεί να βρει κανείς

Ο Λελούς είχε περισσότερα να πει σχετικά με τον λόγο για τον οποίο του αρέσει να χρησιμοποιεί το iPhone ως κάμερα στις ταινίες του. «Προτιμώ να κάνω γυρίσματα με το iPhone, καθώς κανείς δεν αντιλαμβάνεται ότι κινηματογραφώ. Είναι ό,τι πιο κοντινό σε «ανθρώπινο μάτι» μπορεί να βρει κάποιος. Επίσης, είναι πολύ μικρή η διαφορά ανάμεσα στο αποτέλεσμα της κάμερας του iPhone και σε αυτά μιας παραδοσιακής κάμερας, που μόνο οι επαγγελματίες θα μπορούσαν να καταλάβουν τη διαφορά. Το σημαντικό είναι το συναίσθημα που απαθανατίζεις, και πως είναι πιο εύκολο να το αποτυπώσεις με ένα iPhone παρά με οτιδήποτε άλλο.

Διαβάστε   Blade Runner 2049: κριτική της ταινίας

Οπότε, θα εδραιωθεί ως το πλέον «όπλο» των επαγγελματιών σκηνοθετών ταινιών; Ο Steven Soderbergh είναι οπαδός, κάνοντας το φετινό High Flying Bird στο iPhone χρησιμοποιώντας το FiLMiC Pro, ενώ το Tangerine του Sean Baker έγινε επιτυχία στο Sundance του 2015. Την προηγούμενη βδομάδα, η Βρετανίδα σκηνοθέτης Victoria Mapplebeck κέρδισε ένα βραβείο BAFTA για το καλύτερο Short Form Programme που γυρίστηκε σε iPhone X χρησιμοποιώντας το FiLMiC Pro.

Ο Heraud έχει υψηλές προσδοκίες για το μέλλον: «Κάποιοι Διευθυντές Φωτογραφίας θα πουν ότι δεν μπορούν να γυρίσουν μια ταινία μ’ αυτόν τον τρόπο. Το κατανοώ, όμως πρέπει να γίνουμε δεκτικοί και πιστεύω πως έτσι πρόκειται να γίνει επανάσταση. Αυτό θα είναι μια επανάσταση».

ΠΗΓΗ: www.forbes.com