Αφιέρωμα “Κινηματογράφος και Πόλη” στον Κινηματογράφο “Λαΐς” σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Ένα μεγάλο αφιέρωμα με τίτλο “Κινηματογράφος και Πόλη” θα διεξαχθεί στις 12 με 18 Σεπτεμβρίου στον Θερινό Κινηματογράφο Λαΐς, σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Πρόκειται για τη συνέχεια του αφιερώματος στον βωβό κινηματογράφο που πραγματοποιήθηκε στη Λαΐδα, τον Ιούνιο (σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών).

Θα παιχτούν 13  ταινίες γυρισμένες σε 11 πόλεις: Αθήνα, Νέα Υόρκη, Παρίσι, Βερολίνο, Ρώμη, Κωνσταντινούπολη, αλλά και Βοστώνη, Μιλάνο, Λισαβόνα, Στοκχόλμη, Χιροσίμα, δια χειρός των Γούντι Άλεν, Μικελάντζελο Αντονιόνι, Βιμ Βέντερς, Κωνσταντίνου Γιάνναρη, Ρίτσαρντ Λέστερ, Νάνι Μορέτι, Ζιλ Ντασέν, Νίκου Παναγιωτόπουλου, Αλέν Ρενέ, Βίλγκοτ Σιόμαν, Μάρτιν Σκορσέζε, Φρανσουά Τριφό και Φεντερίκο Φελίνι.

 Το αφιέρωμα “Κινηματογράφος και πόλη προσφέρει μια κινηματογραφική περιπλάνηση σε ιστορικές πόλεις του 20ού αιώνα, αλλά και μερικές εικόνες από την αθέατη όψη της Αθήνας δια χειρός του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Θα προβληθούν οι ταινίες: Μανχάταν του Γ.Άλεν (Ν.Υόρκη), ο Πληροφοριοδότης του Μ.Σκορσέζε (Βοστώνη),  Roma του Φ.Φελίνι (Ρώμη), η Νύχτα του Μ.Αντονιόνι (Μιλάνο), 400 χτυπήματα του Φρ.Τριφό (Παρίσι), Τοπκαπί του Ζ.Ντασέν (Κωνσταντινούπολη), Lisbon Story του Β. Βέντερς (Λισαβόνα), Palombella Rossa του Ν.Μορέτι (Ρώμη), Χιροσίμα Αγάπη μου του Α.Ρενέ (Χιροσίμα), Το Νακ και Πώς να το Αποκτήσετε του Ρ.Λέστερ (Λονδίνο), Είμαι Περίεργη: Κίτρινη του Β.Σιόμαν (Στοκχόλμη) και δύο ελληνικές ταινίες: Delivery του Ν. Παναγιωτόπουλου και Από την Άκρη της Πόλης του Κ.Γιάνναρη (Aθήνα).

Η έναρξη θα γίνει την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου με το Lisbon Story του Βιμ Βέντερς (20.30 μ.μ). Το αφιέρωμα θα προλογίσει η πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού και οι προβολές θα συνεχιστούν με δύο ταινίες κάθε μέρα (20.30 μ.μ και 22.30 μ.μ) για μία εβδομάδα.

Κάποιες από τις ταινίες θα προβληθούν σε νέες ψηφιακές κόπιες, άλλες σε κόπιες αρχείου 35 mm, ενώ ορισμένες ταινίες θα έχουν αγγλικούς, εκτός από ελληνικούς, υποτίτλους (H Nύχτα, 400 χτυπήματα, Lisbon Story, Είμαι Περίεργη: Κίτρινη).

Τις ταινίες θα προλογίζουν καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι και κριτικοί κινηματογράφου.

 

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:

 

  • LISBON STORY (Β.Βέντερς) – ΠΕΜΠΤΗ 12/9, 20.30 μ.μ

Ένας γερμανός ηχολήπτης ταξιδεύει μέχρι τη Λισαβόνα για να βοηθήσει το σκηνοθέτη φίλο του να ολοκληρώσει μία ταινία. Καταφθάνοντας όμως στην πόλη, συνειδητοποιεί πως ο φίλος του έχει εξαφανιστεί μυστηριωδώς, και ξεκινά την αναζήτησή του.  Παρέα με παιδιά της γειτονιάς ανακαλύπτει το μισοτελειώμενο, ασπρόμαυρο φιλμ του σκηνοθέτη, γυρισμένο σε μια παλιά κινηματογραφική μηχανή με μανιβέλα, και αποφασίζει να το ολοκληρώσει, εμπλουτίζοντάς το με τους ήχους της πόλης.

Διαβάστε   Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη

Προλογίζει: Μαρία Κομνηνού, πρόεδρος Δ.Σ Ταινιοθήκης της Ελλάδος

 

  • TO ΝΑΚ KAI ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΑΠΟΚΤΗΣΕΤΕ (Ρ.Λέστερ) – ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13/9, 20.30 μ.μ

O κουλ και σοφιστικέ Τόλεν μονοπωλεί το φλερτ στις γυναίκες, ενώ ο αφελής και αδέξιος Κόλιν, προσπαθεί απεγνωσμένα να τα καταφέρει. Όταν όμως ο Κόλιν ερωτεύεται μια αγνή επαρχιωτοπούλα, ο Τόλεν σπεύδει να την κατακτήσει για δικό του λογαριασμό. Θα μπορέσει ο Κόλιν να αποκτήσει το “νακ”, το ανεξήγητο αυτό χάρισμα που διαθέτει ο συγκάτοικός του, και να κερδίσει αυτήν τη μάχη;

Προλογίζει: Αντώνης Μποσκοΐτης, σκηνοθέτης- δημοσιογράφος

 

  • O ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΟΔΟΤΗΣ (Μ.Σκορσέζε) – ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13/9, 22.30 μ.μ

Στην – γυρισμένη στη Βοστώνη – γκανγκστερική αυτή ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, που τελικά του χάρισε ένα Όσκαρ, ο Σάλιβαν, ανερχόμενος αστυνομικός, είναι στην πραγματικότητα πληροφοριοδότης του αρχιμαφιόζου Κοστέλο, αρχηγού του υπόκοσμου της Βοστόνης. Ταυτόχρονα, ένας νεαρός μπράβος του Κοστέλο, ο Κόστιγκαν, είναι μυστικός αστυνομικός. Όταν γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχει πληροφοριοδότης, οι ζωές των δύο ανδρών κινδυνεύουν θανάσιμα.

 

  • ΜΑΝΧΑΤΑΝ (Γ.Άλεν) – ΣΑΒΒΑΤΟ 14/9, 20.30 μ.μ

Ο Αϊζακ Ντέιβις, ένας νευρωτικός τηλεοπτικός σεναριογράφος, αποφασίζει να κυνηγήσει το όνειρό του ως συγγραφέας. Τα φτιάχνει με μια δεκαεπτάχρονη μαθήτρια,  όμως την εγκαταλείπει για μια χειραφετημένη διανοούμενη, την ερωμένη του παντρεμένου καλύτερού του φίλου. Τη φωτογραφία της ταινίας υπογράφει ο σπουδαίος Γκόρντον Γουίλις (Ο Νονός).

Προλογίζει: Τίνα Μανδηλαρά, δημοσιογράφος

 

  • Η ΝΥΧΤΑ (Μ.Αντονιόνι) – ΣΑΒΒΑΤΟ 14/9, 22.30 μ.μ

Ένα παντρεµένο ζευγάρι σε κρίση πρωταγωνιστεί στο δεύτερο μέρος της τριλογίας του Αντονιόνι (Περιπέτεια, Νύχτα, Έκλειψη) που διαδραματίζεται στο Μιλάνο του ‘60 – μια πόλη που αλλάζει, γίνεται μοντέρνα, αλλά ψυχρότερη, όπως και η σχέση των ηρώων. Ο Τζιοβάνι και η Λίντια, δύο ευκατάστατοι αστοί, επισκέπτονται έναν ετοιμοθάνατο φίλο και στη συνέχεια πηγαίνουν σ’ ένα κοσμικό πάρτι. Καθώς η νύχτα βαθαίνει, γίνεται όλο και πιο φανερή η απουσία επικοινωνίας ανάμεσά τους, η κόπωση και η αδιαφορία που έχει διαβρώσει τη σχέση τους. Η ταινία απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1961.

Προλογίζει:  Μαρία Γαβαλά, σκηνοθέτης- συγγραφέας

 

  • ROMA (Φ.Φελίνι) – ΚΥΡΙΑΚΗ 15/9, 20.30 μ.μ

Το 1939, ένας νεαρός φτάνει στο Στατσιόνε Τέρμινι της Ρώμης. Πηγαίνει για να μείνει στην πολυπληθή οικογένεια Παλότα και το βράδυ τρώει σε μια τρατορία. Ο Φελίνι κινηματογραφεί τους γραφικούς τύπους και τα παράξενα της πόλης. Αναμνήσεις και φαντασία εναλλάσσονται σε ένα φιλμ που ακροβατεί στα όρια του ρεπορτάζ, της μυθοπλασίας, της αυτοβιογραφίας και του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ.

Διαβάστε   "Ημέρες Ισραηλινού Animation" από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με την Ισραηλινή Πρεσβεία

Προλογίζει: Τάσος Γουδέλης, συγγραφέας- κριτικός κινηματογράφου

 

  • ΕΙΜΑΙ ΠΕΡΙΕΡΓΗ: ΚΙΤΡΙΝΗ (Β.Σιόμαν) – ΚΥΡΙΑΚΗ 15/9, 22.30 μ.μ

Σουηδική ταινία που συνδυάζει τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ και αποτελείται από ασύνδετες ιστορίες, με ηρωίδα τη Λένα, η οποία  κάνει σεξ με τον φίλο της, τριγυρίζει με το ποδήλατό της στην Στοκχόλμη, φαντασιώνεται πως εκδικείται το αντρικό φύλο, κάνει γκάλοπ στο δρόμο σχετικά με τις πολιτικές πεποιθήσεις των Σουηδών. Εμβόλιμες συνεντεύξεις των Γεφτουσένκο, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, Ούλοφ Πάλμε, και ένας Έλληνας, ο Ανδρέας Μπέλλης, πίσω από την κάμερα. Η Ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στη Σουηδία για τη Λένα Νάιμαν, η οποία πρωταγωνίστησε και στην επόμενη ταινία με τίτλο: Είμαι Περίεργη: Μπλε (σ.σ. κίτρινο και μπλε είναι τα δυο χρώματα της σουηδικής σημαίας).

 

  • ΤΟΠΚΑΠΙ (Ζ.Ντασέν) – ΔΕΥΤΕΡΑ 16/9, 20.30 μ.μ

Η Ελίζαμπεθ Λιπ, απατεώνας διεθνούς κλάσεως, συνεργάζεται με έναν μετρ στις κομπίνες, και στήνει μια συμμορία υπεράνω υποψίας για να ληστέψει έναν σουγιά ανεκτίμητης αξίας από το μουσείο Τοπκαπί της Κωνσταντινούπολης. Ανάμεσα στα μέλη της συμμορίας είναι ο μικροαπατεώνας Σίμπσον, τον οποίο συλλαμβάνει και εκβιάζει η τουρκική αστυνομία προκειμένου να μεταφέρει πληροφορίες για τις κινήσεις των επίδοξων ληστών. Όσκαρ Β’ Αντρικού Ρόλου για τον Πίτερ Ουστίνοφ και μουσική με την υπογραφή του Μάνου Χατζιδάκι.

Προλογίζει: Σπύρος Αρσένης, συγγραφέας

 

  • ΧΙΡΟΣΙΜΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ (Α. Ρενέ) – ΔΕΥΤΕΡΑ 16/9, 22.30 μ.μ

Μια γαλλίδα ηθοποιός στην ανοικοδομημένη Χιροσίμα ζει έναν τρελό, σύντομο έρωτα με έναν γιαπωνέζο αρχιτέκτονα με τον οποίο περιπλανιούνται σε διάφορες τοποθεσίες της πόλης. Ταυτόχρονα, αναπολεί στιγμές από το τραυματικό παρελθόν της: τον δεσμό της με έναν γερμανό στρατιώτη στην περίοδο της Κατοχής και την ταπείνωση που υπέστη κατά τη διάρκεια της απελευθέρωσης. Η ταινία, σε σενάριο της Μαργκερίτ Ντυράς (που απέσπασε υποψηφιότητα για Όσκαρ), σηματοδοτεί το πέρασμα του Αλέν Ρενέ από το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία.

 

  • DELIVERY (N.Παναγιωτόπουλος) – ΤΡΙΤΗ 17/9, 20.30 μ.μ

Ένας νεαρός διανομέας πίτσας, αλωνίζει την Αθήνα του περιθωρίου και γίνεται μάρτυρας των εξομολογήσεων των θαμώνων της.Ο αινιγματικός, αμίλητος πρωταγωνιστής, έρχεται από το πουθενά και συναναστρέφεται ανθρώπους του περιθωρίου, ανθρώπους που δεν ελπίζουν πια σε τίποτα. Κινείται στην Αθήνα της νύχτας, των  μεταναστών, της βίας και των ναρκωτικών, στην Αθήνα της απελπισίας, όπου άστεγοι κοιμούνται σε χαρτόκουτα και πεινασμένοι ψάχνουν στα σκουπίδια. Χαράζει τη δική του πορεία, και για λίγο ελπίζει, μέχρι το συγκλονιστικό φινάλε.

Διαβάστε   Οι Έλληνες κριτικοί εναντίον της Ταινιοθήκης της Ελλάδος

Παρουσία συντελεστών της ταινίας

 

  • PALOMBELLA ROSSA (Ν.Μορέτι) – ΤΡΙΤΗ 17/9, 22.30 μ.μ

Ο Μικέλε, άλτερ έγκο του σκηνοθέτη Νάνι Μορέτι, είναι παίκτης στην ομάδα πόλο του Μοντεβέρντε και βουλευτής του ιταλικού κομμουνιστικού κόμματος. Σε ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα χάνει τη μνήμη του και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα πόλο θα προσπαθήσει να τη ξαναβρεί, χαμένος και μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, και προσπαθώντας να καταλάβει για ποιο λόγο είναι κομμουνιστής. Η ταινία υπήρξε υποψήφια για επτά βραβεία David di Donatello και απέσπασε το Nastro d’Argento για το καλύτερο σενάριο.

Προλογίζει: Γιάννης Μπαλαμπανίδης, πολιτικός επιστήμων

 

  • TA 400  ΧΤΥΠΗΜΑΤΑ (Φρ. Τριφό) – ΤΕΤΑΡΤΗ 18/9, 20.30 μ.μ

Ο Αντουάν Ντουανέλ, ένας 13χρονος μαθητής που έρχεται καθημερινά αντιμέτωπος με την αδιαφορία των γονιών του και το απολυταρχικό σύστημα του σχολείου του, οδηγείται σε αντισυμβατική συμπεριφορά και, τελικά, σε αναμορφωτήριο, από το οποίο επιχειρεί να αποδράσει, φτάνοντας στην πολυπόθητη για εκείνον θάλασσα, την ελευθερία της οποίας ονειρεύεται. Ο εγκλωβισμένος έφηβος προσπαθεί να διαφύγει στους δρόμους του Παρισιού χαρτογραφώντας την πόλη, μέσα σε μια ειλικρινή ασπρόμαυρη αποτύπωσή της, μέσα από τα μάτια του Τριφό.

 

  • ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΡΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ (Κ. Γιάνναρης) – ΤΕΤΑΡΤΗ 18/9, 22.30 μ.μ

Ο δεκαοκτάχρονος Σάσια και οι μικρότεροι σε ηλικία φίλοι του, Ρωσοπόντιοι μετανάστες από το Καζακστάν, ζουν στο Μενίδι, στο περιθώριο της ελληνικής κοινωνίας, ονειρεύονται να κατακτήσουν τη μεγάλη πόλη που απλώνεται προκλητική στα πόδια τους, αλλά νιώθουν αποκλεισμένοι στη νέα τους πατρίδα. Πλάκες στη γειτονιά, βόλτες στους οίκους ανοχής, μικροκλοπές, ψωνιστήρι στην Ομόνοια, ναρκωτικά. Όμως οι ζωές των παιδιών, οι αξίες που κουβαλάνε και οι δεσμοί αίματος που τους ενώνουν, καταρρέουν όταν έρχονται σε επαφή με τον ανελέητο κόσμο που με τόση ορμή ξεκίνησαν από την άκρη της πόλης να κατακτήσουν.

Παρουσία συντελεστών της ταινίας

 

*Η φωτογραφία του θέματος προέρχεται από την ταινία “Το Νακ και Πώς να το Αποκτήσετε” (1965)