Φλογερά κινηματογραφικά φιλιά

 Του Νίκου Αρτινού

Έγραψαν τη δική τους κινηματογραφική ιστορία και δημιούργησαν εντάσεις, σκέψεις και πόθους. Οι θεατές τα μιμήθηκαν προσφέροντας μια πραγματική συνέχεια στην «τέλεια μίμηση» της ζωής που είναι το ίδιο το σινεμά.

 

  • Η χήρα Τζόουνς (The Widow Jones, 1896 ): Το πρώτο φιλί στην ιστορία του σινεμά

Αν και η σκηνή χαρακτηρίστηκε από τους αρθρογράφους  της εποχής ως «αηδιαστική» και «σκανδαλώδης», προτρέποντας τους ιθύνοντες για λογοκρισία, η Μέι Ίρβιν και ο Τζον Ράις «νομιμοποίησαν» και «θέσπισαν» με το φιλί τους -διαρκείας είκοσι δευτερολέπτων-την ωραιότερη πράξη -εκδήλωση αγάπης και ερωτικής επιθυμίας στην ιστορία του κινηματογράφου.

 

  • Πρόγευμα στου Τίφανι (Breakfast at Tiffanys,1961 ): Το ρομαντικό φιλί

Ο συγγραφέας Πολ Βάριακ (Τζορτζ Πέπαρντ) μετακομίζει σ’ ένα συγκρότημα διαμερισμάτων στη Νέα Υόρκη και εκεί ιντριγκάρεται από την όμορφη γειτόνισά του Χόλι Γκολάιτλι (Όντρεϊ Χέμπορν). Το φιλί που δίνουν στο φινάλε της ταινίας αποτέλεσε διαχρονικό πρότυπο ρομαντικού φιλιού για τα φιλμ που ακολούθησαν μετέπειτα (ανάμεσά τους και το «Όταν ο Χάρι γνώρισε τη Σάλι»). Τη σκηνοθεσία της ταινίας υπέγραψε ο Μπλέικ Έντουρντς και τη μουσική ο Χένρι Μαντσίνι (δικό του ήταν το εκπληκτικό τραγούδι «Moonriver» που ακουγόταν στην  ταινία).

 

  • Όσα παίρνει ο άνεμος (Gone with the wind, 1939): Το «καταναγκαστικό» φιλί

«Έχεις παντρευτεί ταυτόχρονα ένα αγόρι και μαζί έναν ενήλικο. Γιατί δε δοκιμάζεις να βρεις ένα σύζυγο στη σωστή ηλικία όπως κάνουν όλες οι γυναίκες;». Ένα «απρόθυμο» και «καταναγκαστικό» φιλί για την Σκάρλετ Ο’ Χάρα από τον Ρετ Μπάτλερ, που όμως δεν κρύβει (με τίποτα…) το ερωτικό και σεξουαλικό πάθος που νιώθουν-ο ένας για τον άλλο- οι  ηθοποιοί Βίβιαν Λι και Κλάρκ Γκέιμπλ.

Διαβάστε   Σινεμά, υλικό ονείρων

 

  • Ερωτικά παιχνίδια (Cruel Intentions,1999): Το λεσβιακό φιλί

Η άκρως προκλητική σκηνή της ταινίας «Cruel Intentions» ,  που αποτελεί remake της κλασικής ιστορίας του Λανγκλό «Επικίνδυνες Σχέσεις», προκάλεσε τους θεατές. Στη συγκεκριμένη σκηνή η ανήθικη, αδίστακτη έφηβη βαμπ   Κάθριν Μερτέιγ (Σάρα Μισέλ Γκελάρ), διδάσκει την αθώα Σεσίλ Κάλντγουελ (Σέλμα Μπλερ) πως να δίνει αργά και υγρά φιλιά με σκοπό να «εκβιάσει» μια πρόταση γάμου από τον αγαπημένο της.

 

  • Ο Πλανήτης των Πιθήκων (Planet of apes,1968): Το διαειδολογικό φιλί

Ο χωροχρονικά εξόριστος άνθρωπος-αστροναύτης Τζορτζ Τέιλορ(Τσάρλτον Ίστον) έδωσε ένα ωραίο διαειδολογικό φιλί στην πίθηκο-επιστήμονα Ζίρα  (Κιμ Χάντερ) καθώς τα κύματα της θάλασσας «σκάνε» δίπλα τους. Προηγήθηκε ο εξής διάλογος: Τέιλορ: «Θα ήθελα να σου δώσω το φιλί του αποχαιρετισμού.» Ζίρα: «Εντάξει…αλλά είσαι τόσο αναθεματισμένα άσχημος!». Αναθεματισμένα… κλασικό.

 

  • ET, O Εξωγήινος (The Extra Terestrial,1982 ): Το φιλί της αθωότητας

Παρόλο που η ταινία του   Στίβεν Σπίλμπεργκ, «ΕΤ» ήταν μια κλασική ιστορία επιστημονικής φαντασίας, το φιλμ αφορούσε την ανεκτικότητα, τη διαφορετικότητα και την αγάπη. Θέματα που δεν παρουσιάστηκαν ποτέ πιο εκφραστικά στον κινηματογράφο, όσο στη σκηνή όπου η Μπέρτι (Ντριού Μπάριμορ) αποχαιρετά το διαγαλαξιακό μας επισκέπτη με τον ένα και μοναδικό τρόπο που ένα εξάχρονο παιδί μπορεί: με ένα-από καρδιάς-φιλί στη μύτη…

 

  • Η πόλη του Θεού (City of God, 2002 ): Το φιλί της σωτηρίας

Καθώς η βία και η οργή των συμμοριών «ξεχύνονται» στους δρόμους του Ρίο Ντε Τζανέιρο, ο φωτογράφος Ρόκετ αναζητά οδούς διαφυγής.  Σε μια μοναδική στιγμή νεανικής τρυφερότητας, η Αντζέλικα (Άλις Μπράγκα)-ένα κορίτσι που ο Ρόκετ  θέλει σαν τρελλός, ξέρει όμως ότι δεν μπορεί να το έχει-τον φιλά, με αγνή και αμόλυντη αγάπη, καθώς το ζευγάρι απολαμβάνει ένα γαλήνιο απόγευμα στην παραλία…

Διαβάστε   Ένα περιστέρι έκατσε σ' ένα κλαδί, αναλογιζόμενο την ύπαρξή του

 

  • Γλυκιά Ζωή (La Dolce Vita, 1960):Το φιλί του εφήμερου

Ο Φεντερίκο Φελίνι προσέφερε στην Ανίτα Εκμπέργκ τον σημαντικότερο ρόλο της ζωής της με την ταινία «Γλυκια ζωή». Η Ανίτα Εκμπέργκ υποδυόταν την άπιαστη γυναίκα όνειρο απέναντι στον playboy δημοσιογράφο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, σ’ αυτή την παρακμιακή ιστορία του ανούσιου και του υπερβολικού. Το (σχεδόν) φιλί στη Φοντάνα Ντι Τρέβι, απεικονίζει την επιθυμία του Μαρτσέλο να αποδράσει σε ένα εφήμερο παιδικό φανταστικό κόσμο, με μια γυναίκα που ενσαρκώνει την ελευθερία που τόσο ποθεί.

 

  • Μια θέση στον ήλιο (A place in the sun,1951): Φιλιά αγάπης σε closeup

Σε μια από τις πιο ρομαντικές σκηνές που έχουν γυριστεί στο σινεμά, η πλούσια Άντζελα Βίκερς (Ελίζαμπεθ Τέιλορ) και ο φτωχός Τζορτζ Ίστμαν (Μοντγκόμερι Κλιφτ) μιλούν ο ένας στον άλλο με τρυφερά λόγια αγάπης, καθώς χορεύουν σε μια συνέχεια κοντινών πλάνων που εστιάζουν στα πρόσωπά τους. Οι υπέροχα κινηματογραφημένες εκφράσεις τους γεμίζουν την οθόνη, καθώς σφιχταγκαλιάζονται και ανταλάσσουν όρκους δέσμευσης και αιώνιας αγάπης. Όλα αυτά, μεταξύ παθιασμένων φιλιών και με τους δύο νέους να αφήνονται  σε μια σχέση την οποία φαίνεται να μην μπορούν να ελέγξουν.

Άντζελα Βίκερς : «Θα σ’ αγαπώ για όσο ζω!»

Τζορτζ  Ίστμαν :  «Αγάπα με για όσο χρόνο μου απομένει. Μετά ξεχασέ με.»

 

  • Όσο υπάρχουν άνθρωποι (From Here to Eternity,1952): Το απαγορευμένο φιλί

 Σε μια σκηνή που θεωρήθηκε ως σοκαριστικά ερωτική για τα κινηματογραφικά δεδομένα του 1952, η παντρεμένη Κάρεν Χολμς (Ντέμπορα Κερ) παρασύρεται -χωρίς ενοχές και ως έκφραση  απαγορευμένων επιθυμιών και ερωτικών πόθων-σε ένα παθιασμένο φιλί με τον Λοχία Γουόρντεν (Μπαρτ Λάνκαστερ) στις αμουδιές της Χαβάης…

Διαβάστε   Οι Ζωές των Άλλων: κλέβοντας ένα βιβλίο του Μπρεχτ...