Φιλίπ Γκραντριέ: ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να διευθύνει, πρέπει να είναι μέσα στο μάτι του κυκλώνα…

Ο Φιλίπ Γκραντριέ, ο αβαν γκαρντ Γάλλος οτέρ και προσκεκλημένος του 9ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου, πραγματοποίησε μάστερκλας στο… σκοτάδι, στην προσπάθεια του να δείξει στο κοινό της Ταινιοθήκης της Ελλάδος πόσο σημαντικό είναι ο δημιουργός να «αφήνεται» στη στιγμή, να είναι σε ετοιμότητα και να δημιουργεί τις ταινίες του με το ένστικτο, το σώμα και τις αισθήσεις, χωρίς να προσχεδιάζει τα πάντα. Έτσι, κάποια στιγμή, απλώς έσβησε τα φώτα της αίθουσας προβολής της Ταινιοθήκης για να κάνει το κοινό του να αντιληφθεί πόσο διαφορετική είναι η αίσθηση στο σκοτάδι –οι ήχοι, τα υποφωτισμένα σώματα, οι φευγαλέες κινήσεις, τα λόγια που ακούγονται αλλιώς –ένα πρόσωπο φωτισμένο μόνο από το φως ενός κινητού τηλεφώνου…

Εκφραστικός, επικοινωνιακός και απολαυστικός επί σκηνής, ο Φιλίπ Γκραντριέ, ένα από τα τρία τιμώμενα πρόσωπα του φετινού φεστιβάλ (οι άλλοι δύο είναι ο Μαρκ Ράπαπορτ και η Σιαολού Γκουό), έδωσε το απόγευμα της Παρασκευής ένα συναρπαστικό μάστερκλας το οποίο παρακολούθησαν, νεαροί  αλλά και αναγνωρισμένοι σκηνοθέτες, σινεφίλ, φοιτητές και φίλοι της Ταινιοθήκης.

Συνδέοντας την τέχνη του με τη ζωγραφική , την γλυπτική,  τη μουσική αλλά και το γράψιμο, ο γάλλος δημιουργός, που παρουσίασε στο Φεστιβάλ τη νέα του ταινία Ανησυχία σε πανελλαδική πρεμιέρα, έδειξε να παρασύρεται ως δημιουργός από την σαγήνη της μουσικής, αλλά και από την παρόρμηση της στιγμής –παρότρυνε μάλιστα τους συναδέλφους του να παραδίδονται άνευ όρων σε αυτήν, σε απόλυτη εγρήγορση και ετοιμότητα. «Ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να διευθύνει, πρέπει να είναι μέσα στο μάτι του κυκλώνα, απόλυτα εκτεθειμένος. Εάν κάνεις κινηματογράφο με τη λογική, διεκπεραιωτικά, εάν απλώς παρακολουθείς με την κάμερά σου κάποιον να κάνει κάποιες  προκαθορισμένες κινήσεις, είσαι ένα τίποτε. Τελείωσες. Κανέναν δεν ενδιαφέρει το τι θα κάνει αυτός. Όλο το παιχνίδι είναι στο πώς θα τον δείξεις να κάνει κάτι. Το σινεμά θα έπρεπε να είναι ελεύθερο κι επικίνδυνο».

Διαβάστε   Κώστας Γαβράς: Πήγαινε εκεί όπου είναι αδύνατο να πας...

«Όλα είναι η φόρμα!», υπογράμμισε. Ξεσηκώνοντας το κοινό με δυνατή μουσική, μίλησε για τον εσωτερικό κυματισμό του καθενός, για τον ρυθμό, και το αίσθημα, για την γλώσσα του σώματος. «Ο Φλομπέρ», είπε, «για να καταλήξει σε μια σελίδα, έγραφε 25 σελίδες στο χειρόγραφό του, έβλεπες στο περιθώριο της σελίδας μια πραγματική μάχη με τις λέξεις».

«Κινηματογράφο δεν κάνεις με τις ιδέες», ξεκαθάρισε. «Ούτε με τις γνώσεις σου, όσο καλλιεργημένος κι αν είσαι, όσο Νίτσε ή Πλάτωνα ή Χάιντιγκερ κι αν έχεις διαβάσει. Σινεμά κάνεις με τα χέρια σου, με το σώμα σου. Είναι μια ιστορία αγάπης το σινεμά και απόλυτα σωματικός ο τρόπος να το κάνεις».

Ο ίδιος αναλαμβάνει πάντα την  κάμερα στις ταινίες του, και, όπως είπε, όταν μπαίνει στο γύρισμα, γυρίζει «με έναν τρόπο φρενήρη», σε πάρα πολύ σύντομο διάστημα.

Την ίδια στιγμή όμως, όπως παραδέχτηκε, είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να παρακολουθεί για ώρες, εκστασιασμένος, την κίνηση των ψαριών και των εντόμων…

«Το θέμα είναι η ενέργεια που βάζεις σε μια ταινία –κι όχι οι εξωτερικές συνθήκες. Είναι καλοκαίρι; Είναι χειμώνας; Αδιάφορο. Κατέρρευσε το σετ; Έμεινες από λεφτά; Τότε είναι η καταλληλότερη στιγμή να κάνεις σινεμά. Το ζητούμενο δεν είναι να είναι όλα υπό έλεγχο. Αντίθετα, το ζητούμενο είναι να χαθείς. Γιατί όταν χάνεσαι σου συμβαίνουν πράγματα…».

Ο γεννημένος το 1954 Φιλιπ Γκραντριέ, κινείται στα όρια του πειραματικού σινεμά, με επιρροές από το ντοκιμαντέρ και τη video art. Η κάμερά του εστιάζει στο ανθρώπινο σώμα και αγαπάει ιδιαίτερα τα πρόσωπα, ενώ οι ιστορίες του φλερτάρουν με την σκοτεινή πλευρά του ανθρώπινου μυαλού. Η αισθητική των ταινιών του δεν στοχεύει στο να μας δείξει τον κόσμο, αλλά τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος μας διαπερνά. Η θεματολογία του Φιλίπ Γκραντριέ συχνά προκαλεί: από τον σαδομαζοχισμό στο πρόσφατο «Αν και νύχτα» με πρωταγωνίστρια την ελληνικής καταγωγής Αριάν Λαμπέντ, μέχρι τον απρόσμενο έρωτα ενός κατά συρροή δολοφόνου και βιαστή για μια νεαρή παρθένα στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο «Σκοτάδι». Ο κινηματογράφος του Φιλίπ Γκραντριέ είναι ένας κινηματογράφος που βιώνεται, καθώς, όπως έχει γραφτεί, «επιτίθεται στις αισθήσεις».

Διαβάστε   "Τα Δάκρυα του Βουνού" του Στέλιου Χαλαραμπόπουλου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ  προβάλλονται οι εξής ταινίες του σκηνοθέτη: «Σκοτάδι», «Μία λίμνη», «Αν και νύχτα», «Λευκή επιληψία», «Μπορεί η ομορφιά να ενίσχυσε την απόφασή μας: Μασάο Αντάτσι», «Φόνισσα» και «Ανησυχία».

 

INFO

Γενική είσοδος: 5 ευρώ.

VIVA

https://www.viva.gr/tickets/cinemas/tainiothiki-ellados/9o-festival-protoporiakou-kinimatografou/

Κάρτες διαρκείας :

Α. Κάρτα 5 προβολών:   20 ευρώ

Β. Κάρτα 10 προβολών: 35 ευρώ

Γ.  Κάρτα 20 προβολών: 60 ευρώ.

Δ. Kάρτα 20 προβολών: 45 ευρώ για ΑΜΕΑ, ανέργους και φοιτητές.

INFO

http://9aagff.tainiothiki.gr/

Κατεβάστε τον κατάλογο εδώ:
http://bit.do/9AAGFF-Catalogue

Κατεβάστε το ωρολόγιο πρόγραμμα εδώ:
http://bit.do/9AAGFF-Timetable

Tαινιοθήκη της Ελλάδος

Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3612046

Exile Room
Αθηνάς 12, 3ος όροφος, μετρό Μοναστηράκι, τηλ.210 3223395

To 9ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου διοργανώνεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή ΙΙ» που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2014-2020