“Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο”: ο Χριστός ως “καθαρή βία αντίστασης”

Μακράν η καλύτερη κινηματογράφηση του θείου δράματος από έναν άθεο σκηνοθέτη, η ταινία, απροσδόκητα πιστή στη δομή και το γράμμα του Ευαγγελίου, ακολουθεί την πορεία ενός ανατρεπτικού Χριστού, που ενσαρκώνεται από έναν Καταλανό φοιτητή με την ειλικρίνεια του ερασιτέχνη. Από τη γέννηση ως τη θυσία, με φόντο το νεορεαλιστικό σκηνικό της άγονης, φτωχής και ορεινής Νότιας Ιταλίας, πάνω σε έναν πυκνό ιστό παγκόσμιας θρησκευτικής, κλασικής και λαϊκής μουσικής, η εικόνα του κατά Παζολίνι, «γκραμσικού Ιησού για το λαό» καθαρίζεται από κάθε παραμόρφωση θρησκοληψίας. Παραδίδεται στους θεατές αχρονική, ανεξήγητη και άφθαρτη, σε όλη της την ιερότητα, ξεπερνώντας τις αντιρρήσεις ακόμα και του Βατικανού.

«Στο βάθος υπήρχε κάτι ακόμα πιο βίαιο που με ερέθιζε. Ήταν η φιγούρα του Χριστού, όπως την έβλεπε ο Ματθαίος… Ακολουθώντας τις ‘στυλιστικές επιταχύνσεις’ του Ματθαίου κατά γράμμα, τη βαρβαρική-πρακτική λειτουργικότητα της ιστορίας του, την κατάργηση της χρονολογικής αλληλουχίας τις ελλείψεις και τα άλματα της ιστορίας που περιέχουν τις δυσανάλογες στάσεις της αφήγησης στα κηρύγματα (την εκπληκτική, ατέρμονη Επί του Όρους Ομιλία) στο τέλος η φιγούρα του Χριστού θα έπρεπε να έχει την καθαρή βία μιας αντίστασης. Οτιδήποτε ριζικά αντιφάσκει στη ζωή, όπως αυτή διαμορφώνεται για τον σύγχρονο άνθρωπο.» (Πιερ Πάολο Παζολίνι).

 

 

Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (Il Vangelo Secondo Matteo, 1964)

Σκηνοθεσία: Πιερ Πάολο Παζολίνι

Ηθοποιοί: Ενρίκουε Ιραζόκουι, Μαργκερίτα Καρούζο, Νινέτο Νταβόλι

Διάρκεια: 140΄

Το παραπάνω κείμενο πάρθηκε από το έντυπο του αφιερώματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Πιερ Πάολο Παζολίνι “Ο Μεγάλος Αιρετικός” που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018

 

Σχετικά Θέματα

Διαβάστε   «Αφανισμός»: η Νέα Διαθήκη της Δημιουργίας