Πολ Τόμας Άντερσον και Ντάνιελ Ντέι-Λούις: όταν η μόδα γίνεται σινεματική έμπνευση…

Τι σχέση έχει ο Πολ Τόμας Άντερσον με τη μόδα; Μέχρι το 2014, που ολοκλήρωσε την ταινία Inherent Vice, καμία. Όταν, όμως,  ο συνεργάτης του, Jonny Greenwood (των Rafiohead), του έκανε, τυχαία, μια φιλοφρόνηση για ένα κοστούμι που φορούσε, ο Άντερσον άρχισε να ενδιαφέρεται και να μελετά το χώρο της υψηλής ραπτικής, μέχρι που, διαβάζοντας για τη ζωή και το μοναχικό βίο του Cristobal Balenciaga, σκέφτηκε πως έπρεπε να γυρίσει μια ταινία γύρω από τον κόσμο της μόδας με πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Ντέι-Λιούις. Άλλωστε, ο σκηνοθέτης ήθελε από καιρό να γυρίσει μια ταινία σχετικά με μια τριάδα (άνδρας, γυναίκα, αδερφή άντρα) και πλέον ήξερε το πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτή η τριάδα θα γεννιόταν.

Ενδελεχής μελέτη πολλών μηνών σχετικά με την haute couture τόσο από τον Άντερσον όσο και από τον Ντέι-Λούις οδήγησε στην απόφαση,  η ταινία να πραγματεύεται την ιστορία της Αγγλίας και των ιδιαίτερων υφασμάτων που προέρχονταν από τις Βρετανικές Νήσους. Και τελικά αποφασίστηκε η ιστορία να λάβει χώρα στο Λονδίνο, την περίοδο ακριβώς μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τότε που οι μεγάλοι οίκοι μόδας ήταν οικογενειακές επιχειρήσεις και διευθύνονταν συνήθως από αδέρφια.

Η προετοιμασία περιλάμβανε, εκτός της μελέτης, και επισκέψεις σε μουσεία, ενώ ο γνωστός για τον ιδιαίτερο τρόπο που ενδύεται τους ρόλους του, Ντάνιελ Ντέι Λούις παρακολούθησε, επί μήνες, εξειδικευμένα σεμινάρια δίπλα στους καλύτερους ώστε να μάθει να κόβει και να ράβει. Η συγγραφή του σεναρίου κράτησε δύο χρόνια, με τον Ντέι-Λούις να συμμετέχει ενεργά στη συγγραφή του, την ίδια στιγμή που, σταδιακά, μεταμορφωνόταν στον Ρέινολντς Γούντκοκ.

Διαβάστε   "Εντός Ορίων": το σινεμά ως εργαλείο αφύπνισης

Και ο τίτλος της ταινίας; Αόρατη Κλωστή. Ένας τίτλος που μας παραπέμπει στη Βικτωριανή εποχή όπου οι ράφτρες στο Ανατολικό Λονδίνο εργάζονταν ατελείωτες ώρες, κάτω από άθλιες συνθήκες που τις εξουθένωνε τόσο σωματικά, συναισθηματικά και ψυχολογικά, ώστε ακόμα και εκτός δουλειάς να κάνουν πως ράβουν στον αέρα, σαν αυτόματα. Επίσης ο τίτλος υπαινίσσεται μια παρουσία-φάντασμα, κάτι που υπερβαίνει τα όρια της ανθρώπινης πραγματικότητας κι αντίληψης κι απέναντι στο οποίο είμαστε τελείως ανίκανοι να αντιδράσουμε. Άραγε εμείς ελέγχουμε την τέχνη ή η τέχνη είναι εκείνη που μας ελέγχει;  

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ:  Λονδίνο, 1955. Η πόλη αρχίζει να ανακάμπτει σταδιακά μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η στέψη της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ δίνει στη χώρα μια νότα ελπίδας και αισιοδοξίας. Εκείνη την περίοδο είναι που μεσουρανεί στο χώρο της υψηλής ραπτικής ο σχεδιαστής μόδας Ρέινολντς Γούντκοκ, ένας ιδιαίτερα δύσκολος κι εξαιρετικά εγωκεντρικός άνθρωπος, που με τα ρούχα του κατορθώνει και κάνει ακόμα και τον πλέον αντιαισθητικό άνθρωπο να νιώθει όμορφος. Ο στυλοβάτης του Οίκου Μόδας δεν είναι άλλη από την αδερφή του, Σίριλ, η οποία φροντίζει όλα να κυλούν ομαλά, έχοντας αναλάβει και το δύσκολο έργο της απομάκρυνσης της εκάστοτε μούσας (κι ερωμένης) του αδερφού της όταν η επιρροή της γοητείας τους παύει να υφίσταται. Τα πάντα, όμως, στην τακτοποιημένη ζωή του Ρέινολντς ανατρέπονται όταν εισβάλλει στη ζωή του η Άλμα και προσπαθεί να τον κάνει να καταλάβει πως η χαρά είναι μεγαλύτερη όταν την μοιράζεσαι με έναν σύντροφο. Θα καταφέρει άραγε η Άλμα να δώσει πνοή σε αυτό το νεκρωμένο από συναισθήματα σπίτι ή οι κανόνες θα απομυζήσουν την ορμή της νιότης και τελικά θα την αποβάλουν κι αυτή;

Διαβάστε   Το Κορίτσι στην Ομίχλη: κουραστικό, φλύαρο, σοβαροφανές...

Αόρατη Κλωστή-Phantom Thread

Σκηνοθεσία:  Πολ Τόμας Άντερσον

Πρωταγωνιστούν:  Ντάνιελ Ντέι Λούις, Βίκι Κριπς, Λέσλι Μάνβιλ.

Διάρκεια: 130’

Ημερομηνία εξόδου στις κινηματογραφικές αίθουσες: Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2018