Πολύ πριν τα “Παράσιτα”, ο Μπονγκ Τζουν Χο μας έφερε έναν αποκρουστικό “Επισκέπτη”…

Γράφει ο Νίκος Αλέτρας-Αρτινός

Μια τυπική κορεάτικη οικογένεια ζει στις όχθες του ποταμού Χαν στη Σεούλ, της Νότιας Κορέας. Ο πατέρας Παρκ Χι έχει μια μικρή καντίνα που τη διευθύνει μαζί με το διανοητικά καθυστερημένο γιο του, Γκαγκ Ντου. Ο νεότερος γιος του Ναμ-Ιλ είναι άνεργος απόφοιτος πανεπιστημίου, ενώ η κόρη του, Ναμ Τζου είναι πρωταθλήτρια τοξοβολίας στην εθνική ομάδα. Μαζί με την κόρη του Γκανγκ-Ντου, Χαν-Σου η οικογένεια περνά τις μέρες της ρουτινιάρικα και φτωχικά στην πολυπληθή πόλη της Σεούλ. Μια μέρα όμως ένα μεταλλαγμένο πλάσμα βγαίνει από τα νερά του ποταμού, σκοτώνει πολλούς αμέριμνους περιπατητές και απαγάγει την μικρούλα Χαν Σου. Τότε όλη η οικογένεια ενώνεται παρά τις προστριβές τους, και προσπαθεί να σώσει το κορίτσι.

Το πλάσμα που βγαίνει από τα νερά του ποταμού είναι αποτέλεσμα μετάλλαξης εξαιτίας της ρίψης επικίνδυνων ουσιών στο σύστημα αποχέτευσης της Σεούλ. Εδώ είναι λοιπόν που ένα πραγματικό γεγονός αποτελεί την αφορμή για να γυριστεί ένα από τα πιο αξιοπρεπή θρίλερ τρόμου των τελευταίων χρόνων. Τον Φεβρουάριο του 2000 ο πολιτικός υπάλληλος του στρατού των ΗΠΑ, Άλμπερτ Μακ Φάρλαντ έριξε στον ποταμό Χαν 24 γαλόνια φορμαλδεΰδης παρά τις αντιρρήσεις των Κορεατών συνεργατών του. Αυτή η μόλυνση του πόσιμου νερού 20.000.000 ανθρώπων οδήγησε στην οργή και αγανάκτηση όλων των Κορεατών εναντίον των ΗΠΑ. Αν και το 2005 ύστερα από πολλούς δικαστικούς αγώνες ο Μακ Φάρλαντ καταδικάστηκε ερήμην σε πολύχρονη φυλάκιση, την ποινή του δεν την εξέτισε ποτέ.

Ένα εξαιρετικό θρίλερ τρόμου, σκηνοθετημένο από τον auteur των «Παρασίτων» Μπονγκ Τζουν Χο. Η κορεάτικη κινηματογραφική βιομηχανία έχει αποκτήσει τεράστια μεγέθη και έχει προσφέρει σπουδαίες-καλλιτεχνικά και εμπορικά-ταινίες τα τελευταία χρόνια. Αρκεί να θυμηθούμε τις ταινίες του Παρκ Τσαν Γου, Κιμ Κι Ντιούκ, Λι Τσανγκ Ντογκ και πάρα πολλών νεότερων που συνεχίζουν την κληρονομιά της κορεάτικης Νουβέλ Βαγκ.  Ναι, είναι γεγονός, η επέλαση της Κορέας είναι ορμητική, και τελευταία, σάρωσε και τα Όσκαρ με τα «Παράσιτα».

Διαβάστε   "Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος": το αριστούργημα ενός αυτόχειρα σκηνοθέτη

Ο «Επισκέπτης» ξεκινά περιγράφοντας το αληθινό περιστατικό με την μόλυνση του ποταμού από τον Μακ Φάρλαντ. Η ειρωνεία «σπάζει» κόκαλα και οι σκηνές σοκάρουν, αφού ο Μακ Φάρλαντ αντιμετωπίζει την μόλυνση του ποταμού όχι απλώς με αναισθησία αλλά με…ηλιθιότητα. Οι πολιτικές αιχμές εναντίον των ΗΠΑ κρύβουν οργή που εκφράζει το σύνολο των Κορεατών. Αυτό φαίνεται έντονα στη σκηνή όπου οι Αμερικανοί είναι πρόθυμοι να εξαπολύσουν ένα νέο βιολογικό όπλο, το “Agent Yellow”, προκειμένου να εξοντώσουν τον ιό, που υποτίθεται ότι μεταφέρει το πλάσμα του ποταμού. Οι παραπομπές στο γνωστό “Agent Orange”, που κατέστρεψε τεράστιες εκτάσεις δασών και επέφερε ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή, κατά την διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ είναι σαφείς. Επίσης, δεν λείπουν και οι κοινωνικοί σχολιασμοί αφού ο σκηνοθέτης καταγράφει την σημερινή οικογένεια και την παθογένειά της. Οι σχέσεις των μελών της οικογένειας είναι δυσλειτουργικές και αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό της σημερινής κοινωνίας σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

Ο πρώιμος Μπονγκ Τζουν Χο διαχειρίζεται τα παραπάνω με ταλέντο, χωρίς να αποδυναμώνει το κεντρικό θέμα της ταινίας που είναι το τέρας. Το μεταλλαγμένο πλάσμα που αναδύεται από τα νερά του ποταμού είναι από τα πιο ευφάνταστα που έχουμε δει στον κινηματογράφο και δεν έχει καμία σχέση με τους διάφορους «Γκοτζίλα» του σύγχρονου σινεμά. Το ψηφιακό τέρας του «Επισκέπτη» μου θύμισε τις περιγραφές των απόκοσμων και αρρωστημένων πλασμάτων  στις  ιστορίες του καταραμένου συγγραφέα Χαουαρντ Φίλιπς Λοβκράφτ («Νεκρονόμικον»)  ή στις «Ιστορίες του Αίματος» του Κλάιβ Μπάρκερ. Μάλιστα η ατμόσφαιρα στις σκηνές όπου η μικρή αιχμάλωτη έρχεται αντιμέτωπη με το τέρας στους υπονόμους της Σεούλ, είναι γοτθική και ανατριχιαστική.

Διαβάστε   Ο ρόλος της μουσικής στον βωβό κινηματογράφο

Το φιλμ σε τελική ανάλυση προσφέρει άφθονο τρόμο, σπουδαίο θέαμα, πικρό χιούμορ, κοινωνική και πολιτική κριτική, κινηματογραφικές αναφορές και είναι απολαυστικό, ακόμα και σήμερα. Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία στα διάφορα φεστιβάλ ασιατικού κινηματογράφου ενώ ήταν η επίσημη συμμετοχή της Κορέας στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών στο φεστιβάλ των Κανών του 2006.

 

Ο Επισκέπτης (The Host, 2006)

Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν Χο

Ηθοποιοί: Καγκ Χο Σεγκ,  Χε Μπογκ Μπιν, Χα Ιλ Παρκ

Διάρκεια: 119΄